“Bij een tweedehands bus gaat de accu wel wat sneller leeg, maar daar passen we onze planning gewoon op aan

Thieu Hegger eigenaar van Brouwerij de Hemel in Nijmegen

Bierbrouwerij

Gekozen voor

Tweedehands elektrische bezorgbus

Al voordat de aankondiging van de zero-emissiezones op de deurmat viel, oriënteerde Thieu Hegger zich op duurzamere alternatieven voor de levering van zijn vers gebrouwen bier. “Als productiebedrijf midden in het centrum van Nijmegen hebben we veel aandacht voor onze klant én voor een duurzaam en groen stadscentrum. Elektrisch rijden bleek voor ons de uitkomst”, vertelt de eigenaar van Brouwerij de Hemel. Voor bezoek aan horecazaken pakt de vertegenwoordiger van de brouwerij tegenwoordig de elektrische bakfiets. En bierfusten worden met een elektrische bus lokaal geleverd. De nieuwe werkwijze bevalt goed, maar vraagt ook om investeringen en aanpassingsvermogen.

Groen bezorgen in een groene stad
Toen de benzine-bus een paar jaar geleden aan vervanging toe was, leek overstappen op een elektrische bus een logische keuze. De lange levertijd van minimaal tien maanden zorgde echter voor een uitdaging. “Die tijd hadden we niet, maar het voelde ook zonde om voor die korte ritjes over te stappen op een dieselbus”, vertelt Thieu. “Uiteindelijk kwamen we uit op een tweedehands elektrische bezorgbus.

Subsidies voor de aanschaf van elektrische bussen gelden weliswaar alleen voor nieuwe varianten, maar ook deze tweedehands optie had financieel genoeg voordelen om de bus toch aan te schaffen. En onze klanten kunnen het waarderen dat we volledig uitstootvrij bezorgen en zo ons steentje bijdragen aan de leefbaarheid van de stad. Ook daar haal je profijt uit!”

Samen sterk
De samenwerking met leveranciers van productiebenodigdheden is ook al deels verduurzaamd. De brouwerij beperkt het aantal leveringen in de binnenstad tot één keer per week, door alle productiebenodigdheden op te slaan in een opslag aan de rand van de stad. De manier waarop grondstoffen worden geleverd is nog niet uitstootvrij. Thieu: “We zijn afhankelijk van de leveringen die vanwege de grote pallets enkel met een vrachtwagen kunnen worden bezorgd. We zijn wel al in gesprek met leveranciers om te kijken hoe we ons samen zo goed mogelijk kunnen voorbereiden op de zero-emissiezone in het stadscentrum. Uiteindelijk zullen we het samen moeten doen.”