De meest gestelde vragen

Hieronder de antwoorden op de meest gestelde vragen over: de zones, elektrische bestelbussen, laden, stadshubs, subsidies en fiscale voordelen.

Over de zones

  • Waarom komen er zero-emissiezones in binnensteden?

    Dat heeft met het Nederlands Klimaatakkoord te maken. Daarin heeft Nederland met andere landen afgesproken om de totale uitstoot van CO2 te halveren in 2030. Dat is de reden waarom ongeveer 30 steden een zero-emissiezone krijgen. Een andere reden is dat onze binnensteden steeds drukker worden met bestelbussen en vrachtauto’s die goederen en materialen afleveren. Minder bestelbussen en vrachtauto’s in de binnensteden leidt tot minder opstoppingen, minder parkeerproblemen en een toename van de kwaliteit van leven, wonen en winkelen.

  • Wanneer komen de zero-emissie zones?

    De meeste zero-emissiezones gaan per 1 januari 2025 in. Hieronder staan de steden waarvan de ingangsdatum bekend is. Elke stad moet minimaal vier jaar van tevoren aangeven wanneer de zero-emissiezone er komt zodat ondernemers de tijd hebben om zich erop voor te bereiden.

    Amsterdam 1-1-2025
    Apeldoorn 1-1-2025*
    Arnhem 1-6-2026
    Assen 1-1-2025
    Delft 1-1-2025
    Den Haag 1-1-2025
    Deventer 2025
    Dordrecht 1-1-2026
    Ede 1-1-2026*
    Eindhoven 1-1-2025
    Enschede 1-7-2025
    Gouda 1-1-2025
    Groningen 1-4-2025
    Haarlem 1-6-2025
    Hilversum 1-1-2027
    ’s Hertogenbosch 1-3-2025
    Leiden 1-1-2025
    Maastricht 1-1-2025
    Nijmegen 1-1-2025
    Rotterdam 1-1-2025
    Schiphol 1-1-2026
    Tilburg 1-1-2025
    Utrecht 1-1-2025
    Venlo 1-1-2027
    Zaanstad 1-1-2026
    Zwolle 1-1-2025

     

    * De colleges van de gemeenten Apeldoorn en Ede hebben het voorstel gedaan om de invoeringsdatum van de zero-emissiezone te verplaatsen naar 1 januari 2030. De gemeenten streven ernaar om nog voor de zomer een definitief besluit hierover te nemen. Bekijk de gemeentepagina’s voor meer informatie).

  • Waar vind ik een overzicht van alle zones?

    Op deze kaart van Nederland, kun je zien waar de zones zijn en wat hun omvang is.

     

  • Is een zero-emissiezone hetzelfde als een milieuzone?

    Nee, een milieuzone is bedoeld om de luchtkwaliteit te verbeteren door oudere dieselvoertuigen te weren en geldt (ook) voor personenauto’s. Een zero-emissiezone geldt voor vracht- en bestelauto’s die op benzine, diesel, biodiesel of lpg rijden, met als doel om steden leefbaar en aantrekkelijk te houden en om de doelen van het Klimaatakkoord te kunnen halen: de totale CO2-uitstoot halveren in 2030.

  • Voor wie geldt een zero-emissiezone?

    Bestel- of vrachtauto’s die rijden op benzine, diesel, biodiesel of lpg zijn in de zone niet welkom. De exacte voertuigcategorieën zijn N1, N2 en N3. Het gaat om voertuigen die iets af komen leveren bij een winkel of bouwplek of die een dienst verlenen in de zone, zoals door glazenwassers of klusbedrijven. Ook winkeliers en andere bedrijven binnen de zone mogen alleen met een emissievrije bedrijfsauto de zone in en uit.

  • Met welke bestelbus of vrachtauto mag ik de zero-emissiezone in?

    In een zero-emissiezone ben je welkom met een bestelbus of vrachtauto die emissievrij is. Dat zijn voertuigen die elektrisch zijn aangedreven of rijden op waterstof. Met een bestelbus of vrachtauto die rijdt op benzine, diesel, biodiesel of lpg, mag je de zone dus niet in. Er is een overgangsregeling, zie de volgende vraag.

  • Is er een overgangsregeling?

    Ja. die geldt voor:

    • Euro 5 bestelbussen hebben tot en met 31 december 2026 toegang tot de zero-emissiezones
    • Euro 6 bestelbussen hebben tot en met 31 december 2027 toegang tot de zero-emissiezones
    • Bestaande Euro 6 bakwagens met een Datum Eerste Toelating van 1-1-2017 t/m 31-12-2019 hebben tot en met 31 december 2027 toegang tot de zero-emissiezones
    • Bestaande Euro 6 bakwagens, die op 1-1-2025 maximaal 5 jaar oud zijn, hebben tot en met 31 december 2029 toegang tot de zero-emissiezones
    • Bestaande Euro 6 trekkers, die op 1-1-2025 maximaal 8 jaar oud zijn, hebben tot en met 31 december 2029 toegang tot de zero-emissiezones

     

    Er geldt een uitzondering voor:

    • Oldtimers (40 jaar en ouder),
    • Rolstoel toegankelijke voertuigen (met een vastgelegde bijzonderheidscode 70, 145, 146, 147, 149 of de aanduiding voor speciale doeleinden SH),
    • Bijzondere voertuigen jonger dan 13 jaar (vrachtauto’s, met vastgelegde carrosseriecode 15, 16, 19, 23, 26, 27, 31, of de aanduiding voor speciale doeleinden SB en SF)
    • Bijzondere voertuigen: kermis- en circusvrachtauto’s, vrachtauto’s voor exceptioneel transport, verhuisauto’s en vrachtauto’s met een laadkraan met een hefvermogen van 35 tonmeter of meer.
  • Worden er ook uitzonderingen gemaakt voor bepaalde voertuigen?

    Bij de invoering van de zero-emissiezones (ZE-zones) geldt er een overgangsregeling, waarbij de nieuwere en schonere bestel- en vrachtauto’s langer toegang hebben tot de ZE-zone. Het kan zijn dat u geen toegang heeft tot de zero-emissiezones met uw voertuig, omdat uw voertuig een te lage emissieklasse heeft of te oud is. Soms worden er wel uitzonderingen gemaakt. We hebben het dan over vrijstellingen en ontheffingen. Een vrijstelling wordt bepaald op basis van het kenteken en krijgt u automatisch. Een ontheffing moet u zelf aanvragen. Om in aanmerking te komen voor een vrijstelling of ontheffing, moet u aan bepaalde voorwaarden voldoen. Lees hier aan welke voorwaarden u moet voldoen.

  • Mijn aannemer of onderaannemer rijdt in een bestelbus met buitenlands kenteken. Welke regel geldt er dan?

    De regels gelden voor Nederlandse en buitenlandse kentekens.

  • Mogen bestelbussen van particulieren nog wel in de zero-emissiezones rijden?

    Eigenaren die hun voertuig particulier bezitten en nooit zakelijk gebruiken kunnen vanaf 1 juli een ontheffing aanvragen via de website van de RDW.

  • Mijn bedrijf of winkel ligt in de zero-emissiezone. Wat verandert er voor mij?

    Vanaf de datum dat de zero-emissiezone ingaat, zijn alleen nog bestelbussen en vrachtauto’s zonder uitstoot welkom. Er geldt wel een overgangsregeling voor schonere brandstof bestelbussen en vrachtauto’s. Zie ook een vraag hierboven. Wil je straks je winkel of bedrijf laten bevoorraden? Dat gebeurt dan bijvoorbeeld met een elektrische bestelbus of vrachtfiets. Als een leverancier niet emissievrij kan leveren, dan is levering via een stadshub een oplossing. Vanaf daar gaat het emissievrij naar de binnenstad.

  • Ik verleen diensten in de zero-emissiezone. Wat verandert er voor mij?

    Ben je bijvoorbeeld hovenier, timmerman of schilder en werk je regelmatig in een zero-emissiezone? Dan mag je straks alleen nog met emissievrij vervoer de zone in. Neem je veel materiaal of gereedschap mee, dan is de aanschaf van een elektrische bestelbus of vrachtfiets te overwegen.

  • Kan ik een ontheffing aanvragen?

    Het aanvragen van een ontheffing kan via de website van de RDW.

Over elektrische bestelbussen

  • Hoe zit het met de actieradius?

    Als we uitgaan van een middelgrote bestelbus, bijvoorbeeld een Citroen e-Jumpy (accu 75 kwh) dan is de actieradius zo’n 330 kilometer WLTP. WLTP staat voor de manier waarop de actieradius van verschillende bestelbussen met elkaar wordt vergeleken. WLTP geeft een goed beeld, hoeveel kilometers je straks met een volle accu kunt rijden. Het aantal kilometers kan wel variëren. Zo kun je in de zomer meer kilometers rijden dan in de winter. Die 330 kilometer is minder dan je met een bestelbus op brandstof kunt rijden. Uit onderzoek blijkt dat bijna alle ondernemers minder dan 330 kilometer per dag rijden: 80% rijdt minder dan 100 km op een dag en 95% rijdt minder dan 200 km op een dag.  En als je op een dag toch meer moet rijden, kun je tussentijds opladen, tijdens het parkeren of even snelladen onderweg.

  • Hoe zit het met de trekkracht?

    Je hoort vaak dat een elektrisch bestelbus onvoldoende trekkracht heeft maar achter de meeste middelgrote elektrische bestelbussen past een maximaal aanhangergewicht van maximaal 2.000 kg. Het kan zijn dat je volgens het kentekenbewijs geen aanhanger mag trekken maar in veel gevallen geeft de RDW daar wel toestemming voor. Meer lees je hier.

Over laden

  • Waar staan op dit moment de laadpalen?

    Op deze kaart staan alle laadpalen in Nederland. Er zijn ook apps beschikbaar waarmee je snel een laadpaal vindt: A Better Route Planner, Chargemap, PUMP, nextcharge, ShellRecharge, ANWBMobiliteit, Leap24.

  • Zijn er wel genoeg laadpalen in Nederland?

    Nederland is internationaal koploper in het aantal laadpalen. Er zijn op dit moment 37.000 laadpalen, voldoende voor de huidige hoeveelheid elektrische auto’s en bestelbussen. Dat aantal gaat de komende jaren omhoog. Doelstellingen in het Klimaatakkoord: in 2030 zijn er 1,8 miljoen laadpalen in Nederland, inclusief 20.000 laadpunten voor bestelauto’s (bijvoorbeeld bij hubs) en 8.000 voor vrachtauto’s

  • Hoe kan ik een laadpaal aanvragen?

    Een laadpaal op eigen terrein kun je zelf plaatsen. Kan dit niet dan kun je bij de gemeente vragen of er een publieke laadpaal geplaatst kan worden. Soms doet de gemeente dit op eigen initiatief op basis van data. Steeds meer bedrijven(terreinen) vragen gezamenlijk laadpalen aan. Het is altijd een goed idee om snel een aanvraag in te dienen in verband met de tijd tussen aanvraag en plaatsing.

  • Hoelang duurt het opladen?

    Dat is afhankelijk van waar je laadt. Doe je dat onderweg bij een snellader dan is in 30 minuten je accu weer voor 80% opgeladen. Laad je op de zaak, dan is de accu in 4 tot 8 uur weer helemaal vol. Datzelfde geldt voor het opladen bij een openbare laadpaal op straat.

  • Wat kost het opladen?

    Stap je over op elektrisch rijden, dan zul je een mix van laadmomenten krijgen. Bijvoorbeeld: je bestelbus hangt meestal ’s nachts aan de laadpaal bij je bedrijf en soms overdag als je zelf stroom opwekt met zonnepanelen.  Of een medewerker neemt de elektrische bestelbus mee naar huis en laadt de bestelbus thuis of bij een publieke laadpaal op straat. Op een aantal momenten per maand maak je gebruik van een snellader, ergens onderweg. De tarieven (indicatief) die op 1 juni 2023 gelden, zien er dan zo uit:

     

    Laden op de zaak (via stroomcontract) — € 0,22  per Kwh  — € 16,50 volle accu (75 Kwh)

    Thuis laden (via stroomcontract)— € 0,37 per Kwh  — € 22,50 volle accu (75 Kwh)

    Laden op straat— € 0,65 per Kwh  — € 48,75 volle accu (75 Kwh)

    Snelladen onderweg— € 0,85 per Kwh  — € 51,00 (bij 80% vol) volle accu (75 Kwh)

  • Een elektrische bestelbus is voor mij (nu nog) te duur. Wat kan ik doen?

    Je zou een bestelbus kunnen delen met een andere ondernemer of met een groep ondernemers. Bijvoorbeeld op een bedrijventerrein. De aanschaf van een elektrische vrachtfiets kan ook een optie zijn. Net als het gebruik maken van stadshubs. Ook kan leasen een goede optie zijn.

Over stadshubs

  • Wat is een stadshub?

    Een hub is een plek die goed bereikbaar is vanaf de snelweg, buiten het stadscentrum. Goederen maken daar een tussenstop en gaan dan emissievrij en gebundeld de binnenstad in naar hun eindbestemming. Hubs zijn belangrijk bij het terugdringen van het verkeer in de binnenstad en het verminderen van de uitstoot van CO2.

  • Welke services biedt een hub?

    Allereerst zorgt een hub ervoor dat goederen emissievrij naar de binnenstad gaan. Je kunt een hub ook gebruiken voor voorraadbeheer, zodat je minder kilometers hoeft te maken voor elke losse bestelling. Een hub kan ook extra services bieden, zoals het aanvullen van een voorraad op locatie of het uitvoeren van klein onderhoud op locatie.

  • Is er een overzicht van alle stadshubs?

    Op deze interactieve kaart staan alle stadshubs in Nederland.

Over subsidies en fiscale voordelen