Kosten en baten

Wat levert elektrisch rijden mij op?

De zero-emissiezones gaan het vervoer van goederen en het leveren van diensten veranderen. Misschien ruil je wel een brandstof bestelbus in voor een elektrische vrachtfiets of ga je stadshubs gebruiken.

Dit maakt het overstappen makkelijker
Je krijgt tot € 5.000,- euro subsidie op de aanschaf van een nieuwe elektrische bestelbus. Je betaalt geen wegenbelasting en er zijn meerdere fiscale voordelen als je elektrisch gaat rijden.

Wat ook een belangrijke reden is om nu al over te stappen, is de restwaarde van een bestelbus die rijdt op benzine, diesel, biodiesel of lpg. Hoe langer je wacht met inruilen, hoe minder zo’n bus straks nog waard is.

Andere voordelen
Elektrisch rijden heeft nog meer voordelen. Je leest ze hier.

Tot € 5.000,- subsidie op de aanschaf

Wil je overstappen op een elektrische bus? Dan helpen subsidies en fiscale voordelen je daarbij. Hierdoor komen de totale kosten van een elektrische bestelbus en een bus die rijdt op brandstof, steeds dichter bij elkaar.

Hoeveel subsidie ontvang je?
Dat hangt af van de netto catalogusprijs, de prijs exclusief btw en bpm en zonder de extra toegevoegde opties. Over dat bedrag ontvang je 10% subsidie tot een maximum van € 5.000,-. Deze subsidie geldt bij de aanschaf van een nieuwe bestelauto of vrachtauto, N1 of N2..

 

Goed om te weten
De subsidie geldt ook bij financial lease. Vraag wel eerst de subsidie aan voordat je een elektrische bedrijfsauto of vrachtauto aanschaft. Alles over deze SEBA-regeling lees je hier.

Alle subsidies en fiscale voordelen op een rij

De overheid stimuleert emissievrij vervoer voor ondernemers. Er zijn subsidies voor het plaatsen van zonnepanelen en voor de aanschaf van een elektrische bestelbus. Jouw gemeente of provincie biedt soms ook nog lokale subsidies, bijvoorbeeld voor de aanschaf van een elektrische vrachtfiets.

Subsidiemogelijkheden

SEBA-subsidie

Aankoopsubsidie voor elektrische bestel- en vrachtauto’s. Ontvang 10% van de netto cataloguswaarde tot een maximum van € 5.000,-. Geldt ook bij financial lease. Bij operational lease vraagt de leasemaatschappij de subsidie aan.

Lees verder

AanZET

Een regeling die de aanschaf van een nieuwe emissievrije vrachtauto stimuleert. Het gaat dan om de categorie N2 en N3 voertuigen. Subsidies kunnen oplopen tot 20% van de verkoopprijs.

Lees verder

Een lading belastingvoordelen

Rij je elektrisch, dan betaal je tot 2025 geen wegenbelasting. In 2025 betaal je slechts 25%. Dat is een goed begin. En er zijn nog meer fiscale voordelen voor ondernemers. Vind je al die afkortingen lastig en heb je geen idee hoe je deze regelingen in je voordeel laat werken? Vraag het dan aan je accountant of boekhouder.

Fiscale voordelen

MIA/Vamil

Dit is een milieu-investeringsaftrek voor emissievrije bestelauto’s of een kleine vrachtauto’s (elektrisch en waterstof). De kosten voor het voertuig, het aanpassen ervan en de laadpaal mag je in mindering brengen op de winst.

Lees verder

EIA

Investeer je in emissievrije voertuigen of andere duurzame oplossingen? Dan kom je in aanmerking voor energie-investeringsaftrek en mag je nog een extra bedrag in mindering brengen op je winst. De EIA-regeling geldt voor maatregelen die niet onder een ander fiscaal voordeel vallen.

Lees verder

KIA

Dit is een kleinschaligheidsinvesteringsaftrek voor duurzame investeringen. Wil je bijvoorbeeld zonnepanelen plaatsen om je elektrische bestelbus te laden met goedkope stroom? Dan geldt deze regeling.

Lees verder

Neem deze voordelen ook mee

Door alle subsidies en fiscale voordelen komen de totale kosten van een elektrische bus en die van een bus die rijdt op benzine, diesel, biodiesel of lpg steeds dichter bij elkaar. Maar er zijn nog meer voordelen als je elektrisch rijdt. Van deze voordelen heb je na aankoop elke dag plezier.

Minder onderhoud
De techniek van een elektrische bus of vrachtauto is vrij eenvoudig. Geen versnellingsbak meer en veel minder bewegende delen. Kortom: er kan veel minder stukgaan. Reken op ongeveer 35% minder onderhoudskosten.

Hogere restwaarde
Elektrisch rijden heeft de toekomst. De inruilwaarde van een elektrische bestelbus is hoger dan die van een bus die rijdt op benzine, diesel, biodiesel of lpg. Zeker over een paar jaar. Ook iets om mee te nemen in je afweging of overstappen op elektrisch rijden voor jou financieel haalbaar is.

 

Lagere brandstofkosten
Tanken wordt laden en dat kan op verschillende manieren. Op de zaak en dan misschien wel via zonnepanelen of thuis via het stroomnet. Onderweg even snelladen, de tarieven voor het laden zijn straks verschillend. Gemiddeld bespaar je ongeveer 25% op brandstofkosten.

Lekker comfortabel
Een elektrische bestelbus is vooral heel erg stil. Als je huidige bus rijdt op benzine, diesel, biodiesel of lpg, zul je een groot verschil merken.

Een zwaardere bus met rijbewijs B
Omdat een elektrische bus zwaarder is, mag je in de toekomst met rijbewijs B een zwaardere elektrische bestelbus rijden, tot 4.250 kg. Hier lees je meer over de voorwaarden.

Hoe laad je ‘m op?

De prijs die je straks betaalt voor een volle accu hangt af van waar je laadt. Wil je echt goedkoop laden? Laad dan bij je eigen bedrijf via zonnepanelen op het dak. Dit zijn de laadopties:

Thuis

Eigen stroomcontract
Prijs € 0,37* per kWh
Volle accu in 6-12 uur

Werk

Zakelijk stroomcontract
Prijs € 0,22** per kWh
Volle accu in 4-8 uur

Openbaar

Publiek laden
Prijs € 0,65** per kWh
Volle accu in 6-12 uur

Snelweg

Publiek snelladen
Prijs € 0,85** per kWh
Volle accu in 20-30 minuten

*Prijspeil juni 2023 (bron: ANWB)
**Prijzen kunnen variëren, afhankelijk van contract en aanbieder
Voor de actuele stroomprijzen, check je energieleverancier.

Als je bij een publieke laadpaal laadt, dan kunnen er nog startkosten en connectiekosten bij komen. Ben je benieuwd waar de oplaadpalen bij jou in de buurt staan? Kijk dan hier.

 

Zijn er ook nadelen?

Die zijn er ook. Je betaalt voor een elektrische bestelbus ongeveer € 10.000,- euro meer dan voor een bestelbus die rijdt op benzine, diesel, biodiesel of lpg. Door subsidies en fiscale voordelen krijg je wel een flink bedrag terug. Houd ook rekening met een langere levertijd bij de aanschaf van een nieuwe elektrische bus. Dan de actieradius. Die wordt steeds beter, maar laten we zeggen dat je met een elektrische bestelbus zo’n 250 km op een volle accu kunt rijden. Dat betekent dat je vaker moet laden dan dat je moest tanken en dat je meer rekening moet houden met het aantal kilometers dat je kunt rijden. Ondernemers die elektrische rijden, wennen hier wel vrij snel aan.

En de tweedehandsmarkt?
Omdat steeds meer ondernemers kiezen voor een elektrische bestelbus, zal er net zo’n tweehandsmarkt ontstaan als nu voor bestelbussen die rijden op brandstof het geval is. Op dit moment is dat nog niet zo. Als je geen budget hebt voor een nieuwe bestelbus, dan kun je kiezen voor lease, samenwerken met andere ondernemers, leveren of ontvangen via een stadshub of werken buiten de zero-emissiezones.