“Mijn grootste garagekosten na vijf jaar was voor een set nieuwe banden”

Sander Kaper, installatietechniek L’Ampère, Utrecht

Onderhoud en renovatie van elektrische installaties bij horeca in Amsterdam en bij grote evenementen zoals Rollende Keukens.

Gekozen voor

De bestelbus Nissan NV200 en denkt na over een elektrische vrachtfiets

“Ik rijd voor mijn werk veel naar Amsterdam. Daar zitten mijn klanten, de Amsterdamse horeca en foodevenementen zoals Rollende Keukens. Bij zo’n festival zorg ik ervoor dat alle 100 keukens gelijk kunnen draaien als de bezoekers het festivalterrein op komen.”

Vaker een  parkeerplek
“Dat ik als installateur elektrisch rijd is toeval. Ik was er wel snel bij. Zeven jaar geleden reed ik al in een elektrische Nissan. Ik vond het vooral heel erg comfortabel rijden en ik vind in Amsterdam vaker een parkeerplek. Zijn alle parkeerplaatsen bezet, dan is een plek bij een parkeerplaats met laadpaal meestal nog vrij en ik heb meteen een opgeladen auto voor de terugweg.

Minder garagekosten
“Toen ik zeven jaar geleden elektrisch ging rijden, merkte ik dat hoever je komt met een volle accu afhangt van een paar dingen. De temperatuur buiten, je snelheid en de wind. Je weet dus niet precies hoever je komt. Dat is even wennen, maar daar kom je doorheen. Na al die jaren kan ik concluderen dat mijn elektrische bestelbus veel betrouwbaarder is gebleken dan mijn bestelbussen die reden op brandstof. Mijn elektrische bus heeft me nog nooit in de steek gelaten. Na vijf jaar waren de grootste garagekosten voor een set nieuwe banden. Ik heb geen kosten voor olie verversen, koelvloeistof of een nieuwe uitlaat.”

Even een snelle pauze
“Ik laad m’n Nissan ’s nachts op. Ik heb zonnepanelen en met de huidige regelingen kan ik relatief goedkoop m’n bestelbus laden. Met een bereik van ongeveer 200 kilometer kom ik m’n dag goed door. Gemiddeld één keer per maand laad ik onderweg bij. Bij een snellader. Even naar het toilet, een kop thee, een loopje, je telefoon checken en je kunt weer door. Daar verlies ik nauwelijks tijd mee.”

In combinatie met elektrische vrachtfiets
“Tot voor kort had ik ook een Goupil G3. Dat is een klein elektrisch vrachtwagentje waarmee ik in Utrecht naar klanten ging, als het niet op de fiets kon. Dat wagentje was echt ideaal. Je kon ‘m overal neerzetten en je kon je materialen droog meenemen. Door nieuwe regelgeving kan dit niet meer en heb ik er afscheid van genomen. Nu ben ik aan het kijken naar een elektrische vrachtfiets. Die lijkt qua voordelen erg op zo’n Goupil: ook je materialen droog vervoeren, gratis parkeren, je kunt ermee ‘tussen de paaltjes door’ en straks de zero-emissiezone in.”