“Wij maken de energietransitie van dichtbij mee. Mijn negen medewerkers installeren warmtepompen of isoleren huizen bij particulieren of vervangen de verlichting in een verzorgingstehuis door energiezuinige ledverlichting. We werken voor een deel in de binnenstad van Zwolle en dat wordt straks een zero-emissiezone. In 2020 heb ik een eerste elektrische bestelbus aangeschaft, een Mercedes eVito. Vanwege de zero-emissiezone en omdat ik het ook bij ons werk vind passen: we werken mee aan de energietransitie. We installeren bijvoorbeeld ook laadpalen en het verhaal klopt gewoon beter als je er zelf ook ervaring mee hebt en laat zien dat je er enthousiast over bent.
Met dank aan de accountant
Deze eVito was een demomodel bij de dealer. Met alle subsidies nog net iets duurder in aanschaf dan de dieselversie, maar geen wegenbelasting en minder brandstofkosten maken dat weer goed. De subsidies waren aantrekkelijk, maar al die afkortingen vond ik best lastig. Gelukkig heeft de accountant dat allemaal voor me geregeld, anders was het papierwerk wel een drempel voor me geweest.
Geen laadstress
Als je er dan voor het eerst in rijdt, is dat wel een bijzondere ervaring, zo stil. We gebruiken onze eVito vooral voor projecten in de binnenstad van Zwolle. We zijn op een gemiddelde dag flink beladen en dat verlaagt de actieradius. We gaan uit van zo’n 100 kilometer, maar voor de binnenstad van Zwolle is dat gewoon veel en hebben we geen laadstress. Bovendien kun je overal in Zwolle laden als dat nodig is. In het begin was er wel stress over het bereik, maar dat verdwijnt snel. Je weet al snel hoe ver je ermee kunt rijden en wordt handiger met het bijladen overdag. Mijn kosten zijn wel lager in het gebruik, dat merk ik wel. De actieradius van nieuwe elektrische bestelbussen is alweer groter, dus er gaan er zeker meer komen. Met een beetje hulp van de accountant.”