“360 kilometer met lading, dat is voor ons ruim voldoende”

Beau Boer, Henk de Boer Winery, Den Bosch

Groothandel in wijn, levert aan restaurants en winkels in Den Bosch en omstreken.

Gekozen voor

Volkswagen ID Buzz Cargo

“Wij zijn een technische dienstverlener voor bedrijven. Wij zorgen voor stroom, verwarming, verkoeling, ventilatie en beveiliging. Onze monteurs waren altijd met een bestelbus onderweg naar hun klanten vanuit een vestiging buiten de stad, dicht bij de snelweg. Totdat we ‘s gingen rekenen. Van de acht uur op een dag, zat een monteur soms drie uur achter het stuur. Onderweg, maar vooral ook vast in het verkeer. Hoort erbij, zei iedereen. Maar hoort het er ook echt bij? Kunnen we dat niet anders aanpakken?”

Past het in een rugzak?
“Wij zagen ook dat het de komende jaren alleen maar drukker zal worden in Rotterdam. We hebben veel klanten in de binnenstad. Hoe kunnen we dat anders doen? Zo begon het idee om een kleine vestiging in de binnenstad te openen en van daaruit te opereren. Prima idee, maar hoe gaan we de monteurs vertellen dat ze voortaan zonder bus op stap gaan? Want dat zou best een dingetje worden, dat begreep ik ook. We hebben tien monteurs bij elkaar geroepen en ze gevraagd: welk gereedschap gebruik je nou echt in een week? En welk gereedschap gebruik je af en toe? Al snel bleek dat hun gereedschapset in een rugzak zou passen. En dan nog het materiaal dat ze bij hun klus gebruiken. Daarvan bleek 85% in een elektrische vrachtfiets te passen.”

Op tijd thuis
“We zijn klein begonnen. Met drie monteurs en drie elektrische fietsen vanuit een kleine vestiging in de binnenstad. We hebben het natuurlijk laten verlopen. Niemand zijn bus afgepakt. De monteurs fietsen lekker snel door de stad, doen bij de klant hun ding en gaan door naar de volgende klant. Onze vestiging in de stad werd ineens interessant voor nieuwe monteurs die in Rotterdam wonen. Ze konden op hun fiets of met de metro naar het werk en hoefden niet naar klanten in Utrecht of Breda. Niet vaststaan in de file betekent op tijd thuis zijn. En dat was weer interessant voor monteurs van een jaar of dertig. Zij konden gewoon hun kinderen op tijd bij de opvang ophalen. Vacatures? Die hebben we niet meer en dat is best bijzonder in onze branche.”

Kluisjesmuur
“Ook voor het leveren van materialen hebben we een schone oplossing bedacht. Alle bestellingen worden buiten de stad geleverd, verzameld en gaan in één rit naar de binnenstad, met elektrisch transport. De leverancier heeft de sleutel van het pand en stopt de materialen in de kluisjes. We hebben een minimale voorraad en dat is ook veel efficiënter.

Door onze duurzame aanpak hebben we er ook klanten bij gekregen. Wij hebben hart voor de stad en willen de binnenstad leefbaarder maken. Dat zien Rotterdamse bedrijven die graag zaken met ons doen. Kortom, het heeft ons veel opgeleverd. Ons verhaal laat zien dat je er vaak niet bent met inwisselen van een brandstof bestelbus door een elektrische bestelbus. Want daarmee sta je in de binnenstad nog steeds vaak stil en heb je dezelfde parkeerkosten.”