“Ik ben de vierde generatie aan het roer van een echt familiebedrijf. We hebben een duidelijke visie. We willen als bedrijf ook iets toevoegen aan de wereld. Een positieve impact hebben. We zijn een duurzaam en sociaal bedrijf. Zo werken we met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en passen we duurzame producten toe waar we kunnen. We rijden al vanaf 2012 rond met een elektrische bestelbus. Dat was toen nog zo bijzonder dat de burgemeester van Groningen ons de sleutels overhandigde.”
In de zone
“Ons pand zit net buiten de zero-emissiezone van Groningen, maar veel van onze projecten zijn in de binnenstad. We werken bijvoorbeeld voor het Universitair Medisch Centrum Groningen, voor de universiteit en voor verschillende woningcorporaties. Omdat we bekend staan als duurzaam bedrijf, kunnen we dat niet met dieselbusjes doen. Dat draagt niet bij aan een betere wereld. Daarom is 95% van ons wagenpark elektrisch. Al heel lang eigenlijk. Dus we hebben alle stadia al doorlopen. Van medewerkers die aangaven ‘echt niet elektrisch te willen rijden’ tot ‘ik zou echt niet meer terug willen naar een dieselbus’.”
Pioniers
“We zijn pioniers geweest van elektrisch rijden. In het begin hadden de busjes een bereik van 100 km en waren er veel minder oplaadpalen. We moesten sommige medewerkers overtuigen om hun dieselbusje los te laten. Probeer het gewoon. Soms hielpen we ze door een laadpaal bij hun woonhuis te plaatsen. Na de ‘probeerfase’ wilde niemand meer terug naar een dieselbus. De overstap maken heeft vooral te maken met angst voor het nieuwe. Laadstress, de angst dat je stil komt te staan. Eenmaal achter het stuur van een elektrische bus, merk je hoe het echt is. Dat je overal kunt laden in Nederland. Dat je niet stil komt te staan. Dat je wel iets meer moet plannen en vooruitdenken. Bedrijven die nu gaan overstappen hebben het makkelijker. De actieradius van sommige elektrische bussen is al 350 km en er zijn nu veel meer laadpalen.”
Dit levert het op
“Denk niet dat deze manier van ondernemen ons alleen maar geld kost. Het levert ook geld op. We hebben grote aanbestedingen gewonnen omdat er gevraagd werd naar onze CO2-uitstoot. Dat heeft ons heel veel werk opgeleverd. Het is leuk om te zien dat we door onze visie niet alleen waarde toevoegen aan de wereld, maar ook aan het bedrijf.”