“De schone gastenwas wordt schoon afgeleverd bij de hotels”

Jac de Graaf, stomerij Cristal Cleaning, Eindhoven

Heeft een stomerij in de zone en rijdt elke dag twee rondjes langs hotels.

Gekozen voor

Maxis eDeliver3, bereik van 250 kilometer

“Onze stomerij zit in hartje Eindhoven. Mensen lopen bij ons binnen met broeken, colberts, noem maar op. Het meeste werk komt van de hotels in met name de binnenstad. We hebben 25 hotels als klant en als je al die handdoeken en beddengoed bij elkaar optelt, dan weet je waar we week in week uit druk mee zijn.”

Starten, stoppen
“We halen elke bij 25 hotels de gastenwas op. Vooral in de binnenstad van Eindhoven. Dat zijn veel korte stops. Soms stoppen we op één kilometer wel 15 keer. We vonden niet dat we dat met een dieselbus konden doen. Dat zorgde voor te veel vervuiling. Daarom rijden we al twee jaar in een elektrische Maxus eDeliver3. We doen elke dag meerdere rondjes langs de hotels. ’s Ochtends beginnen we met een rondje binnenstad en daarna een rondje langs de hotels buiten Eindhoven. We wassen en drogen het textiel en ’s middags doen we weer twee rondjes om de schone was te bezorgen. Overdag hoeven we niet bij te laden, dat doen we ’s nachts.

Goedkoper uit
Na twee jaar weet ik dat ik nu goedkoper rijd dan met een dieselbus. En dan neem ik alle kosten mee, ook de aanschaf en de restwaarde van een dieselbus. De zaak heeft een dynamisch stroomcontract dus op bepaalde momenten is de stroom goedkoop. Bijvoorbeeld op zaterdagmiddag. Dan start ik op afstand het laden van de Maxus. Er zijn zelfs momenten dat ik geld toe kreeg bij het laden, omdat er dan een overschot is aan stroom. Dat is me bij een benzinepomp nog nooit gebeurd.”

Eigen hub
“De garagekosten zijn ook lager. In twee jaar tijd heb ik een kleine beurt gehad en zijn de ruitenwissers vervangen. Hij heeft wel een keer een week in de garage gestaan, maar dat was door een deukje. We kregen toen een vervangende bus die reed op diesel. Dan vonden de chauffeurs maar niks. Die wilden graag weer elektrisch rijden. Dat kan ik me ook wel voorstellen. De Maxus is sneller in de binnenstad. Je hoeft de motor niet aan of uit te zetten als je even gaat laden of lossen. Zeker bij ons werk, het leveren in de binnenstad met veel korte stops, is een elektrische bus fijner en veel schoner. Dat vinden onze klanten ook prettig, want ook hotels zijn bezig om steeds duurzamer te ondernemen.”