“Werk zoveel mogelijk lokaal. Dat is al de helft van het werk.”

Dennis Vermaas, VermiService, Vlaardingen

Ecologisch hovenier

Gekozen voor

Sinds vijf jaar een Tesla model X met tandemasser

“Ik werk in grote buitenruimtes van VVE’s of gemeenten. Zoals de groenvoorziening rond flatgebouwen of bedrijventerreinen. Ik onderneem zo duurzaam mogelijk. Ik rijd een Tesla model X met aanhanger, mijn shovel is elektrisch, mijn bosmaaier, mijn heggenschaar….alles is bij mij elektrisch. Alles is stil, schoon en zonder uitstoot. Dat is geen gedoe zoals veel hoveniers misschien denken. Als groen je vak is, geeft het ook nog eens heel veel voldoening.”

Werk lokaal
“Ik werk zoveel mogelijk lokaal. Als ik projecten in Amsterdam zou hebben, zouden Amsterdamse hoveniers weer werken in Rotterdam. Hoeveel extra verplaatsingen van grond en materiaal levert dat op? Mijn ‘team’ bestaat uit een Tesla model X en een aanhanger. Soms zie ik de wenkbrauwen wel eens omhooggaan, als ik uit de Tesla een bosmaaier haal, maar vooral voor de trekkracht heb ik voor deze Tesla gekozen. Deze wagen heeft nog een ander voordeel. Hij maakt opnames als iemand dichtbij de auto komt. Mijn apparatuur is hierdoor beter beschermd tegen diefstal.”

200 kilometer met aanhanger
“Met m’n Tesla en volgeladen aanhanger kan ik rond de 200 kilometer per dag rijden. Dat is voor mij meer dan genoeg. De Tesla hoef ik overdag niet bij te laden, de accu’s van mijn apparatuur wel maar daarvoor is altijd wel een stopcontact te vinden. Ik heb ook wel ’s mijn apparatuur opgeladen met m’n Tesla. Het kan, maar zolang er een stopcontact in de buurt is, is dat handiger.

Net als de meeste hoveniers rijd ik veel op binnenwegen waar je auto zuiniger rijdt dan op de snelweg. Omdat familie van mij in Polen woont, rijd ik ook regelmatig afstanden van 1.100 kilometer over de snelweg en dat gaat prima. Kwartiertje snelladen en weer door.”

Trekkracht
“Voor hoveniers is trekkracht vaak het argument om nog niet over te stappen naar elektrisch rijden. Zeker als je ook veel bestrating aanlegt. De nieuwe Iveco eDaily heeft een trekkracht van 3.500 kilo, dus het kan zeker. Die is wel duurder dan z’n voorganger op brandstof, maar kijk ook even naar het grote plaatje. Hoe ziet zo’n aanschaf eruit over een periode van 10 tot 15 jaar? Hoeveel restwaarde heeft een diesel straks nog? En wat als er straks een CO2-toeslag komt op wagens met uitstoot en het BPM-voordeel niet meer geldt voor elektrische bestelbussen? Uiteindelijk gaan we toch allemaal over, hoe sneller hoe beter. Misschien zijn mensen bang voor verandering, maar als je de stap maakt, wil je nooit meer terug.”