Gemeente Amsterdam

Wat verandert er voor jou?

In Amsterdam gaat de zero-emissiezone in op 1 januari 2025. Net als in ongeveer 25 andere steden. De gemeente wil in 2025 zoveel mogelijk uitstootvrij verkeer in de stad om de gezondheid van alle Amsterdammers te verbeteren.

Welkom in de zone
Kom je veel in het gebied binnen de Ring A10 of zit je onderneming of opdracht binnen deze ring? Dan krijg je met de zero-emissiezone te maken. Je mag straks als ondernemer niet meer de zone in met een bestelbus of vrachtauto die rijdt op benzine, (bio)diesel of lpg. Maak je gebruik van emissievrij vervoer (elektrisch of waterstof), dan blijf je gewoon welkom in de zone. Of je met je huidige bestelbus of vrachtauto de zone in mag, kun je hieronder checken.

 

Doe de kentekencheck

Overgangsregeling bestelauto’s

  • Bestelauto’s met een dieselmotor en een emissieklasse 4 mogen tot 2025 de milieuzone in.
  • Nieuwe bestelauto’s die vanaf 1 januari 2025 op kenteken worden gezet moeten uitstootvrij aan de uitlaat zijn om toegang te krijgen tot de uitstootvrije zone.
  • Hybride bestelauto’s en bestelauto’s op fossiele brandstof (diesel, benzine, LPG, aardgas) in Euroklasse/emissieklasse 5 hebben tot 1 januari 2027 toegang tot de uitstootvrije zone.
  • Hybride bestelauto’s en bestelauto’s op fossiele brandstof (diesel, benzine, LPG, aardgas) in Euroklasse/emissieklasse 6 hebben tot 1 januari 2028 toegang tot de uitstootvrije zone.
  • Vanaf 1 januari 2028 zijn uitsluitend uitstootvrije bestelauto’s toegestaan.

 

Overgangsregeling vrachtauto’s

  • Nieuwe vrachtauto’s die vanaf 1 januari 2025 op kenteken worden gezet moeten uitstootvrij aan de uitlaat zijn om toegang te krijgen tot de uitstootvrije zone.
  • Alle vrachtauto’s op fossiele brandstof (diesel, benzine, LPG en aardgas) moeten minimaal emissieklasse 6 hebben.
  • Bakwagens op fossiele brandstof (diesel, benzine, LPG en aardgas) met emissieklasse 6 die op 1 januari 2025 niet ouder zijn dan 5 jaar hebben toegang tot de uitstootvrije zone tot 1 januari 2030.
  • Trekker-opleggercombinaties op fossiele brandstof (diesel, benzine, LPG en aardgas) met emissieklasse 6 die op 1 januari 2025 niet ouder zijn dan 8 jaar hebben toegang tot de uitstootvrije zone tot 1 januari 2030.
  • Vanaf 1 januari 2030 zijn uitsluitend uitstootvrije vrachtauto’s toegestaan.

 

Hoe ga je dat aanpakken?

De zero-emissiezone in Amsterdam is voor veel ondernemers een ingrijpende verandering. De periode tot 1 januari 2025 wil de gemeente gebruiken om samen met ondernemers de overstap te maken naar emissievrij vervoer binnen de ring. Kun je met andere ondernemers de krachten bundelen en samen een elektrische vrachtfiets of bestelbus aanschaffen? Of maak je gebruik van een stadshub aan de rand van Amsterdam? Als je vragen hebt, stel ze dan aan het Projectteam uitstootvrije stadslogistiek. Je kunt ook meer informatie vinden op de volgende pagina: amsterdam.nl/uitstootvrijvervoer.

 

Hoe ondernemers zich voorbereiden op de zero-emissiezone? Lees hier hun verhalen.

Zero-emissiezone en stadhubs

De zero-emissiezone in Amsterdam

Op de plattegrond is ingekleurd welke deel van Amsterdam straks zero-emissiezone is. Kort samengevat is dat het deel binnen de ring A10.

De stadhubs rond Amsterdam

Cityhub
Hornweg 60
1044 AN Amsterdam
www.cityhub.nl

Deudekom
Industrieweg 35
1115 AD Duivendrecht
www.deudekom.nl

Hulshoff Logistieke Hub
Galwin 1
1046 AW Amsterdam
www.hulshoff.nl

Peeters City Hub
Beiraweg 5
1047 HN Amsterdam
www.peetersvervoercentrale.nl

I&L Logistiek (specialisatie gekoeld transport)
Knippersven 19
5056 DE Berkel-Enschot
www.il-logistiek.nl

“Ik kan overal voor de deur parkeren en ik ben sneller bij mijn klanten. Bestellingen in een buitengebied kan ik per post versturen”

Ondernemen in de zone?

Leveren via een stadshub
De zero-emissiezone in Amsterdam is voor veel ondernemers een ingrijpende verandering. Zit je bedrijf of klant in de zone, dan kunnen stadshubs je helpen bij het bevoorraden en afleveren. Goederen van buiten Amsterdam maken dan een overstap in een stadshub. Ze worden verzameld en gaan in één vracht, met emissievrij vervoer de binnenstad in. Dat scheelt heel veel ritten en ook veel uitstoot van CO2. Stadshubs rondom Amsterdam spelen een belangrijke rol bij minder verkeer in de binnenstad, schonere lucht en prettig wonen en winkelen.

Ontvangen via een stadshub
Heb je een winkel of bedrijf binnen de zone? Dan kun je je straks laten bevoorraden via een hub. Geef dan de hub als afleveradres als je weet dat de verzender de zone niet in komt.

De zone in met eigen vervoer?

In de binnenstad van Amsterdam zie je steeds vaker elektrische bestelbussen. Als jouw bedrijf regelmatig een project of klus heeft in de binnenstad, dan wil je waarschijnlijk graag de zone in met eigen vervoer. Overweeg in dat geval een vrachtfiets of een Licht Elektrisch VrachtVoertuig, (LEVV). Toch liever een elektrische bestelbus of vrachtauto? De overheid stimuleert de overstap naar een elektrische bedrijfsauto met tot € 5.000,- euro subsidie en geen wegenbelasting. Amsterdam heeft nog een paar extra voordelen voor elektrische bestel- en vrachtauto’s:

· Vervoer je goederen met een elektrisch voertuig, dan kun je zonder kosten een ontheffing aanvragen voor gebieden in het centrum.
· Je krijgt voorrang bij het aanvragen van een parkeervergunning.

Hier staan laadpalen in Amsterdam

Een laadpaal aanvragen in Amsterdam

Andere mogelijkheden in Amsterdam

Handige links voor Amsterdam

Gemeente Amsterdam
Over de zero-emissiezone op website gemeente Amsterdam
Logistiek020: alle informatie over emissievrije stadslogistiek in Amsterdam

Landelijk
Aanschaf elektrische bestelauto (RVO): Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) (rvo.nl)
Aanschaf elektrische vrachtauto (RVO): Voorwaarden Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) (rvo.nl)

Logistiek advies gemeente Amsterdam
Projectteam uitstootvrije stadslogistiek