“360 kilometer met lading, dat is voor ons ruim voldoende”

Beau Boer, Henk de Boer Winery, Den Bosch

Groothandel in wijn, levert aan restaurants en winkels in Den Bosch en omstreken.

Gekozen voor

Volkswagen ID Buzz Cargo

“Wij zijn een technische dienstverlener voor bedrijven. Wij zorgen voor stroom, verwarming, verkoeling, ventilatie en beveiliging. Onze monteurs waren altijd met een bestelbus onderweg naar hun klanten vanuit een vestiging buiten de stad, dicht bij de snelweg. Totdat we ‘s gingen rekenen. Van de acht uur op een dag, zat een monteur soms drie uur achter het stuur. Onderweg, maar vooral ook vast in het verkeer. Hoort erbij, zei iedereen. Maar hoort het er ook echt bij? Kunnen we dat niet anders aanpakken?”

Past het in een rugzak?
“Wij zagen ook dat het de komende jaren alleen maar drukker zal worden in Rotterdam. We hebben veel klanten in de binnenstad. Hoe kunnen we dat anders doen? Zo begon het idee om een kleine vestiging in de binnenstad te openen en van daaruit te opereren. Prima idee, maar hoe gaan we de monteurs vertellen dat ze voortaan zonder bus op stap gaan? Want dat zou best een dingetje worden, dat begreep ik ook. We hebben tien monteurs bij elkaar geroepen en ze gevraagd: welk gereedschap gebruik je nou echt in een week? En welk gereedschap gebruik je af en toe? Al snel bleek dat hun gereedschapset in een rugzak zou passen. En dan nog het materiaal dat ze bij hun klus gebruiken. Daarvan bleek 85% in een elektrische vrachtfiets te passen.”

Op tijd thuis
“We zijn klein begonnen. Met drie monteurs en drie elektrische fietsen vanuit een kleine vestiging in de binnenstad. We hebben het natuurlijk laten verlopen. Niemand zijn bus afgepakt. De monteurs fietsen lekker snel door de stad, doen bij de klant hun ding en gaan door naar de volgende klant. Onze vestiging in de stad werd ineens interessant voor nieuwe monteurs die in Rotterdam wonen. Ze konden op hun fiets of met de metro naar het werk en hoefden niet naar klanten in Utrecht of Breda. Niet vaststaan in de file betekent op tijd thuis zijn. En dat was weer interessant voor monteurs van een jaar of dertig. Zij konden gewoon hun kinderen op tijd bij de opvang ophalen. Vacatures? Die hebben we niet meer en dat is best bijzonder in onze branche.”

Kluisjesmuur
“Ook voor het leveren van materialen hebben we een schone oplossing bedacht. Alle bestellingen worden buiten de stad geleverd, verzameld en gaan in één rit naar de binnenstad, met elektrisch transport. De leverancier heeft de sleutel van het pand en stopt de materialen in de kluisjes. We hebben een minimale voorraad en dat is ook veel efficiënter.

Door onze duurzame aanpak hebben we er ook klanten bij gekregen. Wij hebben hart voor de stad en willen de binnenstad leefbaarder maken. Dat zien Rotterdamse bedrijven die graag zaken met ons doen. Kortom, het heeft ons veel opgeleverd. Ons verhaal laat zien dat je er vaak niet bent met inwisselen van een brandstof bestelbus door een elektrische bestelbus. Want daarmee sta je in de binnenstad nog steeds vaak stil en heb je dezelfde parkeerkosten.”

“Ik deel een vrachtfiets met andere ondernemers uit de winkelstraat”

Christiaan van Minnen, boekwinkel INDEX, Leiden

Levert boeken aan studenten, ziekenhuizen en universiteiten

Gekozen voor

Een bezorgservice per vrachtfiets, samen met de andere ondernemers uit zijn winkelstraat

“Het idee is ontstaan bij één van de voorlichtingsbijeenkomsten van de Gemeente Leiden over de zero-emissiezone. Met de ondernemers uit de Herenstraat en de Doezastraat hebben we niet gewacht tot 2025 maar zijn we direct gaan handelen. We hebben met elkaar een elektrische vrachtfiets aangeschaft waarmee aankopen uit verschillende winkels in één ritje afgeleverd worden bij onze klanten. We bezorgen in heel Leiden en krijgen zelfs bestellingen uit Leiderdorp.

Minder ritjes
Dat werkt heel goed. We hebben het vooral heel erg simpel gehouden. Geen online planningstool, maar gewoon een WhatsAppgroep waar de winkeliers een berichtje posten over een zending. Gebruiken wat er al is. Een student verzamelt een paar keer per dag de pakketjes bij de verschillende winkels en rijdt een rondje door de stad. De meeste bezorgdiensten bezorgen maar één pakketje per keer. Bij ons rijdt de vrachtfiets voor met jouw boodschappen, een blik verf en een goed boek. Dat scheelt weer een paar ritjes.

Het wagenpark groeit
Het motto van de twee winkelstraten is ‘bestel lokaal en klimaatneutraal’. Dat mensen graag lokaal willen kopen, blijkt uit het aantal online bestellingen. Er zijn dagen dat er zo’n 100 pakketten kriskras door Leiden gaan. Dat het dan ook nog eens klimaatneutraal wordt bezorgd is mooi meegenomen. Vanwege het succes hebben we een nog een e-bike aan ons ‘wagenpark’ toegevoegd.

Winkelstraat krijgt impuls
Op deze manier kunnen we de concurrentie aan met de landelijke online platforms. Uiteindelijk is het ook veel beter om iets lokaal te bestellen. Als je ergens anders online een pot verf bestelt, weet je nooit precies waar het vandaan komt. Bestel je lokaal dan houden we het klimaatneutraal. En ook niet onbelangrijk: je steunt de winkels in de binnenstad en je zorgt er met elkaar voor dat de binnenstad aantrekkelijk blijft. Zero-emissiezones zijn prima, maar niemand wil dat daardoor de ondernemers in de binnenstad het moeilijk krijgen. Onze bezorgservice betekent een impuls voor de winkels in de twee winkelstraten. Het zou mooi zijn als ook in andere gebieden in Leiden soortgelijke initiatieven gaan ontstaan.”

“Met m’n Urban Arrow ben ik sneller bij klanten en val ik veel meer op”

Otto Berkhof, Vinotheek Vintage, Zwolle

Verkoopt vooral duurzame wijnen online en vanuit zijn winkel in de binnenstad van Zwolle

Gekozen voor

Een elektrische vrachtfiets van Urban Arrow (de ‘Riesling Racer) met flightcase, goed voor zo’n 24 dozen wijn

“Mijn wijnwinkel zit in de Broerenstraat in Zwolle. Binnen de gracht, dus in het gebied dat straks zero-emissiezone wordt. In mijn winkel verkoop ik zoveel mogelijk duurzame wijnen. Klanten lopen binnen, kopen een doos wijn en die bezorg ik later op de dag bij ze aan huis. Dat doe ik met een Urban Arrow vrachtfiets, omdat dat sneller is en omdat daarin ook de dagbestellingen passen. Ik heb deze vrachtfiets een jaar geleden aangeschaft met een mooie subsidie van € 1.500,- euro van de provincie Overijssel. Overal waar ik kom, vinden mensen het leuk. Je krijgt veel meer aandacht dan wanneer je met een bestelauto komt voorrijden.

Voor de deur parkeren
Voor de omvang van mijn bedrijf is de Urban Arrow perfect. Ik fiets er ’s ochtends mee de binnenstad in en als ik in de winkel aan het werk ben, laad ik de accu op. Zo’n fiets valt tien keer meer op dan een bestelbus. Andere ondernemers in de binnenstad hebben er ook één en als je elkaar tegenkomt groet je elkaar. Het schept een band. Ik kan overal voor de deur parkeren en ik ben sneller bij mijn klanten in Zwolle. Bestellingen in een buitengebied kan ik per post versturen, dat komt maar weinig voor. Bijna alle bestellingen zijn goed te doen op m’n vrachtfiets.

Praatje met klanten
Ook een voordeel is het sociale aspect. Ik lever m’n bestellingen zelf af, kan even een praatje maken met klanten. Ze nog iets vertellen over hun bestelling of over een andere lekkere wijn die ik binnenkort binnenkrijg. Heel soms, als ik een late bestelling op vrijdagmiddag aflever, drink ik wel eens een glaasje mee. Eentje maar hè, want ik moet dan nog terugfietsen.

Beter plannen
Als het regent is het minder, maar daarvoor heb ik weer goede regenkleding aangeschaft met de naam van mijn winkel erop gedrukt. Ik moet de leveringen iets beter plannen om alles op één acculading te doen. Daar kies ik zelf voor, je kunt er ook gewoon een extra accu bijkopen. Eén keer ben ik met een lege accu komen te zitten. Dan merk je wel dat het heel zwaar fietst met een volle bak. Dat is me daarna ook niet meer gebeurd. In z’n geheel ben ik blij met m’n keuze. Ik heb de kosten van deze vrachtfiets vrij snel weer terugverdiend en ik blijf zwaaien naar bekenden en klanten die ik tegenkom.”

“Snel langs verschillende adresjes in de binnenstad met een elektrische Carver Cargo”

Tom Kuijvenhoven, schoonmaakbedrijf Tojina, Oegstgeest

Maakt bedrijven schoon, beheert algemene ruimten van huurwoningen, reinigt gevels en reclameborden

Gekozen voor

De elektrische Carver Cargo die elke dag 110 kilometer door Leiden rijdt langs verschillende panden van klanten

“Onze medewerkers maken in Leiden en omgeving kantoren schoon en de algemene ruimten van studentenhuizen. We wassen ook de ramen van winkels en doen huisontruimingen. Wat we ook doen op een dag: we maken veel kilometers. Soms lijken we wel een taxibedrijf. Elke bestelbus rijdt zo’n 50.000 kilometer per jaar bij ons. We hebben veel opdrachten in de binnenstad van Leiden. Eén medewerker gaat langs meerdere panden op een dag om daar schoon te maken. Om snel langs al die adresjes te gaan, heb ik een Carver Cargo aangeschaft. Het is een soort elektrisch mini-autotootje en je mag ermee over het fietspad en overal op de stoep parkeren. Perfect! Ook omdat je er geen rijbewijs voor nodig hebt.

Uiteindelijk goedkoper
Ze zijn niet goedkoop die Carvers, maar door minder brandstof- en parkeerkosten verdien ik ‘m zeker weer terug. En het valt lekker op en is gratis reclame voor m’n bedrijf. Het levert ook nog ’s een tevreden medewerker op die gemakkelijk z’n stofzuiger en schoonmaakspullen kan meenemen. Als hij ergens aan het schoonmaken is, laadt de Carver op aan een stopcontact en kan hij 110 kilometer per dag rijden. Hiervoor had ik een elektrische vrachtfiets, maar het voordeel van de Carver Cargo is dat je droog zit als het regent en fietsers zien je meer als auto. Ze gaan iets sneller voor je aan de kant.

 

Duurzaam imago
Mijn bedrijf is verder ook milieubewust, we gebruiken afbreekbare producten bij het schoonmaken en bij een huisontruiming sorteren we alles en bieden we het afval gescheiden aan. Kleren gaan naar het Leger des Heils, dat ervoor zorgt dat ze bij mensen terechtkomen die ze kunnen gebruiken. Verder heb ik nog een aantal lease-dieselbestelbussen, maar zodra het contract afloopt vervang ik deze door elektrische bestelbussen. De eerste komt binnenkort, een Opel Vivaro-e. Alle financiële voordelen zijn mooi meegenomen, maar ik doe het ook echt uit milieu-overwegingen. Je wilt toch ook een bijdrage leveren aan een betere wereld. Ik ben net opa geworden. Ik wil dat mijn kleinkinderen in een schone wereld kunnen opgroeien.”