“Mijn grootste garagekosten na vijf jaar was voor een set nieuwe banden”

Sander Kaper, installatietechniek L’Ampère, Utrecht

Onderhoud en renovatie van elektrische installaties bij horeca in Amsterdam en bij grote evenementen zoals Rollende Keukens.

Gekozen voor

De bestelbus Nissan NV200 en denkt na over een elektrische vrachtfiets

“Ik rijd voor mijn werk veel naar Amsterdam. Daar zitten mijn klanten, de Amsterdamse horeca en foodevenementen zoals Rollende Keukens. Bij zo’n festival zorg ik ervoor dat alle 100 keukens gelijk kunnen draaien als de bezoekers het festivalterrein op komen.”

Vaker een  parkeerplek
“Dat ik als installateur elektrisch rijd is toeval. Ik was er wel snel bij. Zeven jaar geleden reed ik al in een elektrische Nissan. Ik vond het vooral heel erg comfortabel rijden en ik vind in Amsterdam vaker een parkeerplek. Zijn alle parkeerplaatsen bezet, dan is een plek bij een parkeerplaats met laadpaal meestal nog vrij en ik heb meteen een opgeladen auto voor de terugweg.

Minder garagekosten
“Toen ik zeven jaar geleden elektrisch ging rijden, merkte ik dat hoever je komt met een volle accu afhangt van een paar dingen. De temperatuur buiten, je snelheid en de wind. Je weet dus niet precies hoever je komt. Dat is even wennen, maar daar kom je doorheen. Na al die jaren kan ik concluderen dat mijn elektrische bestelbus veel betrouwbaarder is gebleken dan mijn bestelbussen die reden op brandstof. Mijn elektrische bus heeft me nog nooit in de steek gelaten. Na vijf jaar waren de grootste garagekosten voor een set nieuwe banden. Ik heb geen kosten voor olie verversen, koelvloeistof of een nieuwe uitlaat.”

Even een snelle pauze
“Ik laad m’n Nissan ’s nachts op. Ik heb zonnepanelen en met de huidige regelingen kan ik relatief goedkoop m’n bestelbus laden. Met een bereik van ongeveer 200 kilometer kom ik m’n dag goed door. Gemiddeld één keer per maand laad ik onderweg bij. Bij een snellader. Even naar het toilet, een kop thee, een loopje, je telefoon checken en je kunt weer door. Daar verlies ik nauwelijks tijd mee.”

In combinatie met elektrische vrachtfiets
“Tot voor kort had ik ook een Goupil G3. Dat is een klein elektrisch vrachtwagentje waarmee ik in Utrecht naar klanten ging, als het niet op de fiets kon. Dat wagentje was echt ideaal. Je kon ‘m overal neerzetten en je kon je materialen droog meenemen. Door nieuwe regelgeving kan dit niet meer en heb ik er afscheid van genomen. Nu ben ik aan het kijken naar een elektrische vrachtfiets. Die lijkt qua voordelen erg op zo’n Goupil: ook je materialen droog vervoeren, gratis parkeren, je kunt ermee ‘tussen de paaltjes door’ en straks de zero-emissiezone in.”

“Subsidies helpen zeker om voor 2025 door te pakken”

Paul Hoogland, aannemersbedrijf de Bouwmaat, Utrecht

Is aannemer en heeft veel projecten binnen de zone van Utrecht.

Gekozen voor

Twee GoupilG3, een Volkswagen e-Crafter (WLTP 130 km) en een Opel e-Vivaro (WLTP 230 km)

“Wij zijn een vennootschap van aannemers en zitten met ons pand aan de zero-emissiezone van Utrecht. Als we van de parkeerplaats afrijden, zijn we in de zone. Alsof we het wisten zijn we in 2010 al begonnen met elektrisch rijden in de stad. We kochten toen onze eerste GoupilG3, een elektrisch vrachtwagentje. Dat was een hele investering voor ons.”

Goupils zijn populair
“We hebben veel projecten in de binnenstad en de wijken daar omheen. Misschien dat we de eerste dag nog met een bestelbus komen maar daarna zijn de Goupils bij ons populair. In de stad kun je toch niet veel sneller dan 30 km/u en je kunt verrassend veel meenemen: platen, balken, kamersteigers, het past er allemaal prima in. Je parkeert ‘m makkelijk en je hebt ook geen uitstoot.”

Flinke subsidie
“Twee jaar geleden schaften we onze eerste elektrische bestelbus aan, een Volkswagen e-Crafter met een actieradius van 130 km. Dat is niet heel veel maar voor ons prima omdat we werken in een straal van 20 kilometer rond Utrecht. In het begin was die nieuwe bus wel even wennen. Het was onze eerste nieuwe bus. Die verzeker je all-risk en dan moet je zo’n bus ook voorzien van een alarm. Dat ging in het begin regelmatig af. Verder waren er allerlei nieuwe technische snufjes waar we even aan moesten wennen. Maar rijden doet ie als een tierelier. De tweede elektrisch bus is al aangeschaft, een Opel e-Vivaro.

Wij hebben gekozen voor een accu van 50 kw, goed voor 230 kilometer maar als je projecten verder weg zijn, kun je ook kiezen voor een grotere accu met een bereik van 330 kilometer. We hebben nog twee dieselbussen maar die gaan we binnen twee jaar vervangen omdat dan de subsidies nog gelden. Dat scheelt fors. Als je de SEBA-subsidie, kleinschaligheidsaftrek en MIA bij elkaar optelt, zit je al snel aan € 14.000,-.

Eigen hub
“Ons eigen pand fungeert als een hub. Hier komen de bouwmaterialen binnen die we zelf, zonder uitstoot naar het project brengen. Op het dak liggen zonnepanelen. De Goupils en de elektrische bussen laden we in het weekend op met de opgewekte stroom. Het is wel prettig als je zelf een laadpaal hebt en binnen het energiecontract kunt laden. Dat scheelt behoorlijk.”

Is iedereen het eens?
“Omdat we een vennootschap zijn van 11 mensen, beslissen we unaniem over investeringen. De beslissing over de aanschaf van een volgende elektrische bestelbus wordt door ons steeds sneller genomen. Het is toch de richting die we met z’n allen opgaan en de subsidies helpen op dit moment zeker om door te pakken.”

“Niet wachten op elkaar maar gewoon doen”

Anwar Baaroun, Snoopies, Ede

Heeft twee zoetwarenwinkels in het centrum van Ede en Zutphen.

Gekozen voor

Personenauto MG ZS EV, actieradius 263 km (WLTP)

“Iedereen houdt van snoep. De meeste bezoekers van mijn twee winkels zijn jongeren. Omdat zij influencers uit Nederland en Amerika volgen, kan het zomaar zijn dat er ineens veel vraag is naar Taki’s chips uit Mexico of dat het drankje Prime een hit is dankzij twee bekende Youtubers die het aanprijzen. Dan zorg ik natuurlijk dat ik dat in huis heb.”

De overstap naar elektrisch rijden
“Ik lease nu tweeëneenhalf jaar deze elektrische MG. Het is niet zo dat je door lease allerlei subsidies misloopt. Die gaan in mijn geval naar de leasemaatschappij en die verrekent ze in het maandelijks leasebedrag. De overstap van brandstof naar elektrisch leasen was voor mij financieel goed te doen. Elektrisch is iets duurder maar je mag het van de winst afhalen en daardoor betaal je minder belasting. Het bereik van de MG is met zo’n 250 kilometer voldoende voor een dag. Ik laad op binnen mijn eigen stroomcontract, dat is veel goedkoper dan bij een openbare laadpaal. Dus als het kan, raad ik iedereen aan om een laadpaal te laten installeren op eigen terrein.”

Mijn drijfveren
“Ik ben elektrisch gaan rijden voordat ik ooit gehoord had van de zero-emissiezones. Ik vroeg me wel eens af hoe de wereld er straks uitziet als we met z’n allen op deze voet doorgaan. Voor mijn kinderen en voor mijn toekomstige kleinkinderen. Dat er iets moet veranderen is voor mij duidelijk en dan ben ik iemand die niet op anderen gaat wachten. Ik doe zelf wat ik denk dat nodig is voor een betere wereld. Mijn motto is: niet wachten op elkaar maar gewoon doen!”

Lekker zoeven
Ondertussen zoef ik al een paar jaar lekker elke werkdag van woonplaats Apeldoorn naar één van de filialen. De bezorgingen in Ede en Zutphen en de ritjes naar de groothandel, doe ik met de MG. Alles wat ik op een normale werkdag rijd, lukt me met één acculading.

Ik begrijp dat de zero-emissiezones voor veel ondernemers een ‘hobbel’ zijn. Maar als je op tijd begint met het nadenken erover en je voorbereidt, heb je straks geen last van die zone. Ik zou zelf niet anders meer willen. Elektrisch rijdt zo comfortabel en helemaal als je weet dat je goed bezig bent.”

“De schone gastenwas wordt schoon afgeleverd bij de hotels”

Jac de Graaf, stomerij Cristal Cleaning, Eindhoven

Heeft een stomerij in de zone en rijdt elke dag twee rondjes langs hotels.

Gekozen voor

Maxis eDeliver3, bereik van 250 kilometer

“Onze stomerij zit in hartje Eindhoven. Mensen lopen bij ons binnen met broeken, colberts, noem maar op. Het meeste werk komt van de hotels in met name de binnenstad. We hebben 25 hotels als klant en als je al die handdoeken en beddengoed bij elkaar optelt, dan weet je waar we week in week uit druk mee zijn.”

Starten, stoppen
“We halen elke bij 25 hotels de gastenwas op. Vooral in de binnenstad van Eindhoven. Dat zijn veel korte stops. Soms stoppen we op één kilometer wel 15 keer. We vonden niet dat we dat met een dieselbus konden doen. Dat zorgde voor te veel vervuiling. Daarom rijden we al twee jaar in een elektrische Maxus eDeliver3. We doen elke dag meerdere rondjes langs de hotels. ’s Ochtends beginnen we met een rondje binnenstad en daarna een rondje langs de hotels buiten Eindhoven. We wassen en drogen het textiel en ’s middags doen we weer twee rondjes om de schone was te bezorgen. Overdag hoeven we niet bij te laden, dat doen we ’s nachts.

Goedkoper uit
Na twee jaar weet ik dat ik nu goedkoper rijd dan met een dieselbus. En dan neem ik alle kosten mee, ook de aanschaf en de restwaarde van een dieselbus. De zaak heeft een dynamisch stroomcontract dus op bepaalde momenten is de stroom goedkoop. Bijvoorbeeld op zaterdagmiddag. Dan start ik op afstand het laden van de Maxus. Er zijn zelfs momenten dat ik geld toe kreeg bij het laden, omdat er dan een overschot is aan stroom. Dat is me bij een benzinepomp nog nooit gebeurd.”

Eigen hub
“De garagekosten zijn ook lager. In twee jaar tijd heb ik een kleine beurt gehad en zijn de ruitenwissers vervangen. Hij heeft wel een keer een week in de garage gestaan, maar dat was door een deukje. We kregen toen een vervangende bus die reed op diesel. Dan vonden de chauffeurs maar niks. Die wilden graag weer elektrisch rijden. Dat kan ik me ook wel voorstellen. De Maxus is sneller in de binnenstad. Je hoeft de motor niet aan of uit te zetten als je even gaat laden of lossen. Zeker bij ons werk, het leveren in de binnenstad met veel korte stops, is een elektrische bus fijner en veel schoner. Dat vinden onze klanten ook prettig, want ook hotels zijn bezig om steeds duurzamer te ondernemen.”

“Elektrisch bezorgen levert mij online meer bestellingen op”

Alex van Assen, de Stadsbloemist, Zwolle

Heeft een bloemenwinkel in de binnenstad van Zwolle, bezorgt veel binnen de zone bij bijvoorbeeld horeca en bij klanten buiten de zone.

Gekozen voor

Renault Kangoo E-Tech met een actieradius van ongeveer 100 kilometer

“Drie jaar geleden ben ik met mijn bedrijf verhuisd naar de binnenstad van Zwolle. Omdat ik wist dat ik al mijn bezorgingen vanuit de binnenstad zou gaan doen, heb ik direct een elektrische bestelwagen aangeschaft. Ik lever veel aan horeca in de binnenstad en vond het niet kunnen dat ik dat met bijvoorbeeld een diesel zou doen. Ik vind het ook een beetje bij mijn branche horen. Bloemen staan voor de natuur, ruiken lekker en daar past een diesel niet bij, vond ik. In de toekomst wil ik me ook gaan richten op biologisch geteelde bloemen en daar past de elektrische Kangoo helemaal goed bij.

Twintig bestellingen op één accu
De actieradius van 100 kilometer is voor mijn winkel prima. Ik kan er twintig bestellingen mee bezorgen op een dag en als ik het een keer niet red, gaat de Kangoo aan de laadpaal. Na eventjes laden, kan ik dan de laatste ritjes doen. Dat tussendoor laden komt niet vaak voor. Op drie minuten lopen van de winkel is een publieke laadpaal. Wat mij betreft zou het aantal laadpalen in Zwolle nog wel mogen toenemen, want je bent toch best afhankelijk van een laadpaal. Niet laden betekent voor mij niet leveren.

 

 

Meer bestellingen
Ik zou het zeker toejuichen als iedereen met elektrisch vervoer in de binnenstad rijdt. Bij mij voor de winkel rijden veel bestelbussen en vrachtauto’s met een uitlaat voorbij om andere winkels te bevoorraden. Ze maken lawaai en de lucht in de straat wordt er ook niet schoner op. Als dat straks stil en schoon gebeurt, is dat ook prettiger voor het winkelend publiek.

Als ik nu weer voor dezelfde keuze zou staan, zou ik weer voor een elektrische Kangoo kiezen. Ik ben er best trots op en het levert mij ook meer omzet op. Op de website vermeld ik dat online bestellingen 100% elektrisch worden bezorgd. Ik lees bij bestellingen ook terug ‘Wat goed dat je daaraan denkt’. Mijn klanten lezen ook de krant en kijken het journaal. Ze zijn daardoor ook kritischer en laten niet meer alles wat ze nodig hebben bezorgen door een bestelbus die rijdt op brandstof. Je hoeft als ondernemer ook niet te wachten tot de zero-emissiezone er is. Je kunt ook nu al overstappen op elektrisch vervoer.”

“Mijn accountant regelde alle subsidies voor de eVito”

Ferron Kloekke, Kloekke Installatietechniek, Zwolle

Verduurzamen van woningen en bedrijven, installatie van warmtepompen en aanleg van bijvoorbeeld ledverlichting in winkels

Gekozen voor

Mercedes eVito voor de ritten in de binnenstad van Zwolle

“Wij maken de energietransitie van dichtbij mee. Mijn negen medewerkers installeren warmtepompen of isoleren huizen bij particulieren of vervangen de verlichting in een verzorgingstehuis door energiezuinige ledverlichting. We werken voor een deel in de binnenstad van Zwolle en dat wordt straks een zero-emissiezone. In 2020 heb ik een eerste elektrische bestelbus aangeschaft, een Mercedes eVito. Vanwege de zero-emissiezone en omdat ik het ook bij ons werk vind passen: we werken mee aan de energietransitie. We installeren bijvoorbeeld ook laadpalen en het verhaal klopt gewoon beter als je er zelf ook ervaring mee hebt en laat zien dat je er enthousiast over bent.

Met dank aan de accountant
Deze eVito was een demomodel bij de dealer. Met alle subsidies nog net iets duurder in aanschaf dan de dieselversie, maar geen wegenbelasting en minder brandstofkosten maken dat weer goed. De subsidies waren aantrekkelijk, maar al die afkortingen vond ik best lastig. Gelukkig heeft de accountant dat allemaal voor me geregeld, anders was het papierwerk wel een drempel voor me geweest.

Geen laadstress
Als je er dan voor het eerst in rijdt, is dat wel een bijzondere ervaring, zo stil. We gebruiken onze eVito vooral voor projecten in de binnenstad van Zwolle. We zijn op een gemiddelde dag flink beladen en dat verlaagt de actieradius. We gaan uit van zo’n 100 kilometer, maar voor de binnenstad van Zwolle is dat gewoon veel en hebben we geen laadstress. Bovendien kun je overal in Zwolle laden als dat nodig is. In het begin was er wel stress over het bereik, maar dat verdwijnt snel. Je weet al snel hoe ver je ermee kunt rijden en wordt handiger met het bijladen overdag. Mijn kosten zijn wel lager in het gebruik, dat merk ik wel. De actieradius van nieuwe elektrische bestelbussen is alweer groter, dus er gaan er zeker meer komen. Met een beetje hulp van de accountant.”

“Snel langs verschillende adresjes in de binnenstad met een elektrische Carver Cargo”

Tom Kuijvenhoven, schoonmaakbedrijf Tojina, Oegstgeest

Maakt bedrijven schoon, beheert algemene ruimten van huurwoningen, reinigt gevels en reclameborden

Gekozen voor

De elektrische Carver Cargo die elke dag 110 kilometer door Leiden rijdt langs verschillende panden van klanten

“Onze medewerkers maken in Leiden en omgeving kantoren schoon en de algemene ruimten van studentenhuizen. We wassen ook de ramen van winkels en doen huisontruimingen. Wat we ook doen op een dag: we maken veel kilometers. Soms lijken we wel een taxibedrijf. Elke bestelbus rijdt zo’n 50.000 kilometer per jaar bij ons. We hebben veel opdrachten in de binnenstad van Leiden. Eén medewerker gaat langs meerdere panden op een dag om daar schoon te maken. Om snel langs al die adresjes te gaan, heb ik een Carver Cargo aangeschaft. Het is een soort elektrisch mini-autotootje en je mag ermee over het fietspad en overal op de stoep parkeren. Perfect! Ook omdat je er geen rijbewijs voor nodig hebt.

Uiteindelijk goedkoper
Ze zijn niet goedkoop die Carvers, maar door minder brandstof- en parkeerkosten verdien ik ‘m zeker weer terug. En het valt lekker op en is gratis reclame voor m’n bedrijf. Het levert ook nog ’s een tevreden medewerker op die gemakkelijk z’n stofzuiger en schoonmaakspullen kan meenemen. Als hij ergens aan het schoonmaken is, laadt de Carver op aan een stopcontact en kan hij 110 kilometer per dag rijden. Hiervoor had ik een elektrische vrachtfiets, maar het voordeel van de Carver Cargo is dat je droog zit als het regent en fietsers zien je meer als auto. Ze gaan iets sneller voor je aan de kant.

 

Duurzaam imago
Mijn bedrijf is verder ook milieubewust, we gebruiken afbreekbare producten bij het schoonmaken en bij een huisontruiming sorteren we alles en bieden we het afval gescheiden aan. Kleren gaan naar het Leger des Heils, dat ervoor zorgt dat ze bij mensen terechtkomen die ze kunnen gebruiken. Verder heb ik nog een aantal lease-dieselbestelbussen, maar zodra het contract afloopt vervang ik deze door elektrische bestelbussen. De eerste komt binnenkort, een Opel Vivaro-e. Alle financiële voordelen zijn mooi meegenomen, maar ik doe het ook echt uit milieu-overwegingen. Je wilt toch ook een bijdrage leveren aan een betere wereld. Ik ben net opa geworden. Ik wil dat mijn kleinkinderen in een schone wereld kunnen opgroeien.”