“Ik heb veel gehad aan de logistiek makelaar van de provincie”

Esther Ceelen, directeur-eigenaar Cuppens + zn, Nijmegen

Vastgoedonderhoud, restauratie en renovatie

Gekozen voor

4 Peugeot e-Expert (WLTP 230 km)

“Onze dertig vakmensen werken aan projecten op maximaal een uur rijden vanaf Nijmegen. We zitten zelf met ons pand buiten de zone maar veel van onze projecten zijn in de binnenstad en de andere zones, want Nijmegen krijgt er straks drie. Daarom zijn we al een tijdje bezig met de overstap van diesel naar elektrisch. Want daar ligt voor ons de toekomst.”

De logistiek makelaar
“We hebben nu twee elektrische bussen en er zijn er twee in bestelling. De medewerkers op kantoor gaan ook over op elektrische personenauto’s dus we zijn bezig om de ‘switch’ te maken. Elektrisch rijden was voor ons nog relatief nieuw. Je moet met andere dingen rekening houden dan bij het ‘brandstof’ rijden. Hoe groot moet een accu zijn voor ons? Hoe snel kun je bij een laadpaal opladen? Welk model past bij ons werk? Ik heb daarbij heel veel gehad aan het advies van de logistiek makelaar van de provincie. Hij brengt veel ervaring en kennis in en helpt je de stap te maken.”

Black box
“Hij heeft bijvoorbeeld de ritten van ons huidige wagenpark geanalyseerd. Door het uitlezen van de black boxes wist hij precies hoeveel kilometer een gemiddelde rit is en hoeveel kilometer er op een dag gereden wordt. Op basis van deze gegevens kun je met meer vertrouwen aan elektrisch rijden beginnen, omdat je weet dat het kan. Dat een accu genoeg energie heeft voor een hele dag.”

Laadpaal vrij?
“Het elektrisch rijden, daar zijn de chauffeurs positief over. Eén van onze medewerkers met een elektrische bus vindt het lastig om thuis zijn bus op te laden. Er is wel een laadpaal maar die is vaak bezet. Ook hierbij speelt de logistiek makelaar een rol. Hij bekijkt nu hoe we een versnelde procedure kunnen starten voor een extra laadpaal. Dit is wel iets dat ik geleerd heb. Als medewerkers de bus mee naar huis nemen, kijk dan of er een laadpaal in de buurt beschikbaar is. Is deze bijna altijd bezet, vraag dan op tijd een laadpaal aan.”

“Werk zoveel mogelijk lokaal. Dat is al de helft van het werk.”

Dennis Vermaas, VermiService, Vlaardingen

Ecologisch hovenier

Gekozen voor

Sinds vijf jaar een Tesla model X met tandemasser

“Ik werk in grote buitenruimtes van VVE’s of gemeenten. Zoals de groenvoorziening rond flatgebouwen of bedrijventerreinen. Ik onderneem zo duurzaam mogelijk. Ik rijd een Tesla model X met aanhanger, mijn shovel is elektrisch, mijn bosmaaier, mijn heggenschaar….alles is bij mij elektrisch. Alles is stil, schoon en zonder uitstoot. Dat is geen gedoe zoals veel hoveniers misschien denken. Als groen je vak is, geeft het ook nog eens heel veel voldoening.”

Werk lokaal
“Ik werk zoveel mogelijk lokaal. Als ik projecten in Amsterdam zou hebben, zouden Amsterdamse hoveniers weer werken in Rotterdam. Hoeveel extra verplaatsingen van grond en materiaal levert dat op? Mijn ‘team’ bestaat uit een Tesla model X en een aanhanger. Soms zie ik de wenkbrauwen wel eens omhooggaan, als ik uit de Tesla een bosmaaier haal, maar vooral voor de trekkracht heb ik voor deze Tesla gekozen. Deze wagen heeft nog een ander voordeel. Hij maakt opnames als iemand dichtbij de auto komt. Mijn apparatuur is hierdoor beter beschermd tegen diefstal.”

200 kilometer met aanhanger
“Met m’n Tesla en volgeladen aanhanger kan ik rond de 200 kilometer per dag rijden. Dat is voor mij meer dan genoeg. De Tesla hoef ik overdag niet bij te laden, de accu’s van mijn apparatuur wel maar daarvoor is altijd wel een stopcontact te vinden. Ik heb ook wel ’s mijn apparatuur opgeladen met m’n Tesla. Het kan, maar zolang er een stopcontact in de buurt is, is dat handiger.

Net als de meeste hoveniers rijd ik veel op binnenwegen waar je auto zuiniger rijdt dan op de snelweg. Omdat familie van mij in Polen woont, rijd ik ook regelmatig afstanden van 1.100 kilometer over de snelweg en dat gaat prima. Kwartiertje snelladen en weer door.”

Trekkracht
“Voor hoveniers is trekkracht vaak het argument om nog niet over te stappen naar elektrisch rijden. Zeker als je ook veel bestrating aanlegt. De nieuwe Iveco eDaily heeft een trekkracht van 3.500 kilo, dus het kan zeker. Die is wel duurder dan z’n voorganger op brandstof, maar kijk ook even naar het grote plaatje. Hoe ziet zo’n aanschaf eruit over een periode van 10 tot 15 jaar? Hoeveel restwaarde heeft een diesel straks nog? En wat als er straks een CO2-toeslag komt op wagens met uitstoot en het BPM-voordeel niet meer geldt voor elektrische bestelbussen? Uiteindelijk gaan we toch allemaal over, hoe sneller hoe beter. Misschien zijn mensen bang voor verandering, maar als je de stap maakt, wil je nooit meer terug.”

“Onderhoud in twee jaar tijd: remvloeistof en een set nieuwe banden”

Ted Straathof, Taste2, Rotterdam

Eigenaar broodjeszaak Taste2

Gekozen voor

Mercedes eVito Tourer (WLTP 400 km)

“Taste2 is onderdeel van Kaaspaleis Blijdorp. Wij verkopen belegde broodjes, bakken het brood zelf en ook alle salades maken we zelf. Mijn familie is deze zaak in de vijftiger jaren gestart. Er is nog een foto te vinden waarop mijn vader op de fiets met een grote rieten mand voorop de bestellingen rondbrengt. In het Rotterdam van toen was hij vast lekker snel bij zijn adresjes.”

Geen laadstress
“Tijden veranderen. Nu komen de bestellingen van bedrijven via internet, mail of telefoon binnen. En die krijgen we niet allemaal meer mee op een fiets. Ik rijd mijn rondjes in een Mercedes eVito. Die hebben we laten aanpassen met een koeling in de laadruimte zodat we etenswaren koel kunnen vervoeren. We beginnen vroeg, dan gaan de croissantjes en het brood de oven in. Vanaf 8.00 uur gaan we rijden. Zit de eerste ronde erop, dan rijden we weer terug voor een volgende lading. Zo gaat dat door tot half drie ’s middags. Laadstress heb ik niet. Ik kan met een volle accu twee dagen rijden zonder bij te laden.”

Aanschafprijs
“Twee jaar geleden heb ik de overstap gemaakt naar een elektrische bestelbus. Door BPM-vrijstelling en de andere subsidies lag de aanschafprijs van een diesel en een elektrische bus dicht bij elkaar. De subsidies heb ik zelf aangevraagd. Beetje uitzoekwerk maar verder goed te doen. Het enige wat mij niet duidelijk was, hoe je die subsidie ontvangt. Uiteindelijk zie je die terug als aftrekpost op de belastingaangifte. Waarom ik elektrisch ben gaan rijden? Er was twee jaar geleden al sprake van de komst van zero-emissiezones en ik wil blijven bezorgen in het centrum. En ik wilde graag zonder uitstoot rijden voor een beter milieu.”

Ruitensproeiervloeistof
“Met de andere bezorgers is er een soort wedstrijdje ontstaan wie de meeste kilometers uit een accu kan halen. Het record staat op dit moment op 440 kilometer. Onderhoud heb ik nauwelijks gehad. In twee jaar tijd is de remvloeistof gecontroleerd en de ruitensproeiervloeistof bijgevuld, dat is alles. Wel een set nieuwe banden, het lijkt alsof die iets sneller aan vervanging toe zijn. Ik ben heel tevreden. Het geeft ook rust als je klaar bent voor de nieuwe regels in de binnenstad. Hoef je je daar niet meer druk over te maken en kun je je met de uitdagingen in je zaak bezighouden.”

“We hebben aanbestedingen gewonnen door ons elektrische wagenpark”

Myrthe de Vries, directeur de Vries Vernieuwers, Groningen

Vastgoedverduurzaming: isolatie, schilderwerk en glas

Gekozen voor

Meerdere Peugeot e-experts

“Ik ben de vierde generatie aan het roer van een echt familiebedrijf. We hebben een duidelijke visie. We willen als bedrijf ook iets toevoegen aan de wereld. Een positieve impact hebben. We zijn een duurzaam en sociaal bedrijf. Zo werken we met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en passen we duurzame producten toe waar we kunnen. We rijden al vanaf 2012 rond met een elektrische bestelbus. Dat was toen nog zo bijzonder dat de burgemeester van Groningen ons de sleutels overhandigde.”

In de zone
“Ons pand zit net buiten de zero-emissiezone van Groningen, maar veel van onze projecten zijn in de binnenstad. We werken bijvoorbeeld voor het Universitair Medisch Centrum Groningen, voor de universiteit en voor verschillende woningcorporaties. Omdat we bekend staan als duurzaam bedrijf, kunnen we dat niet met dieselbusjes doen. Dat draagt niet bij aan een betere wereld. Daarom is 95% van ons wagenpark elektrisch. Al heel lang eigenlijk. Dus we hebben alle stadia al doorlopen. Van medewerkers die aangaven ‘echt niet elektrisch te willen rijden’ tot ‘ik zou echt niet meer terug willen naar een dieselbus’.”

Pioniers
“We zijn pioniers geweest van elektrisch rijden. In het begin hadden de busjes een bereik van 100 km en waren er veel minder oplaadpalen. We moesten sommige medewerkers overtuigen om hun dieselbusje los te laten. Probeer het gewoon. Soms hielpen we ze door een laadpaal bij hun woonhuis te plaatsen. Na de ‘probeerfase’ wilde niemand meer terug naar een dieselbus. De overstap maken heeft vooral te maken met angst voor het nieuwe. Laadstress, de angst dat je stil komt te staan. Eenmaal achter het stuur van een elektrische bus, merk je hoe het echt is. Dat je overal kunt laden in Nederland. Dat je niet stil komt te staan. Dat je wel iets meer moet plannen en vooruitdenken. Bedrijven die nu gaan overstappen hebben het makkelijker. De actieradius van sommige elektrische bussen is al 350 km en er zijn nu veel meer laadpalen.”

Dit levert het op
“Denk niet dat deze manier van ondernemen ons alleen maar geld kost. Het levert ook geld op. We hebben grote aanbestedingen gewonnen omdat er gevraagd werd naar onze CO2-uitstoot. Dat heeft ons heel veel werk opgeleverd. Het is leuk om te zien dat we door onze visie niet alleen waarde toevoegen aan de wereld, maar ook aan het bedrijf.”

“360 kilometer met lading, dat is voor ons ruim voldoende”

Beau Boer, Henk de Boer Winery, Den Bosch

Groothandel in wijn, levert aan restaurants en winkels in Den Bosch en omstreken.

Gekozen voor

Volkswagen ID Buzz Cargo

“Mijn vader is deze groothandel gestart. Vroeger zat ik als jochie op de achterbank van de auto, op de terugweg van vakantie. Benen in m’n nek want de auto zat weer vol met de lekkerste wijnen uit Frankrijk of Italië. Ik ben met wijn grootgebracht, dat kun je wel zeggen. Nu runnen we samen deze wijngroothandel.”

Niet veel meer waard
“Wij leveren vooral aan restaurants, cafés, winkels ed. Veel in Den Bosch, in het centrum maar ook in Rotterdam, Amsterdam en Nijmegen. Dat doen we sinds een paar maanden met een elektrische ID Buzz Cargo van Volkswagen. We stonden voor de afweging om weer een dieselbus te nemen of de overstap te maken naar elektrisch. Omdat een nieuwe dieselbus over vijf jaar niet zo veel meer waard is, werd het een elektrische bus. We hebben ‘m mooi laten bestickeren en het ziet er heel mooi uit.”

Ongestoord bellen
“Wij zijn er heel enthousiast over. Qua rijden is het niet te vergelijken met onze vorige dieselbus. Het is stil, het is net alsof je in een vliegruig zit. Je kunt ongestoord bellen onderweg, mensen denken dat je vanuit je kantoor belt, zo stil is het. De actieradius is zo’n 360 kilometer met lading. Dat is voor ons ruim voldoende voor een dag. We maken veel korte ritten waarbij we vaak niet boven de 80km/u komen en dat zijn ritten die goed passen bij een elektrische bus. Opladen kan niet bij onze bedrijfslocatie, dat doe ik thuis aan een openbare paal, twee straten verderop. Die is gelukkig bijna altijd vrij. En, als deze een keer bezet is, kan ik op m’n telefoon zien wanneer de plek vrij is. Als ik een keer onderweg moet snelladen, eet ik even een broodje en dan zit de accu alweer voor 50-60% vol en kan ik de rest van de dag weer verder.”

Duimpjes omhoog
“Wij krijgen veel reacties van klanten en mensen op straat. We zien duimpjes spontaan omhooggaan als we langsrijden en onze klanten zijn positief. De zero-emissiezone, daar zal elke ondernemer anders tegenaan kijken. Maar als we allemaal de ‘elektrische’ kant op bewegen, hebben we er straks allemaal profijt van. Wel zo fijn als de lucht die we inademen dan schoon is.”

“360 kilometer met lading, dat is voor ons ruim voldoende”

Beau Boer, Henk de Boer Winery, Den Bosch

Groothandel in wijn, levert aan restaurants en winkels in Den Bosch en omstreken.

Gekozen voor

Volkswagen ID Buzz Cargo

“Wij zijn een technische dienstverlener voor bedrijven. Wij zorgen voor stroom, verwarming, verkoeling, ventilatie en beveiliging. Onze monteurs waren altijd met een bestelbus onderweg naar hun klanten vanuit een vestiging buiten de stad, dicht bij de snelweg. Totdat we ‘s gingen rekenen. Van de acht uur op een dag, zat een monteur soms drie uur achter het stuur. Onderweg, maar vooral ook vast in het verkeer. Hoort erbij, zei iedereen. Maar hoort het er ook echt bij? Kunnen we dat niet anders aanpakken?”

Past het in een rugzak?
“Wij zagen ook dat het de komende jaren alleen maar drukker zal worden in Rotterdam. We hebben veel klanten in de binnenstad. Hoe kunnen we dat anders doen? Zo begon het idee om een kleine vestiging in de binnenstad te openen en van daaruit te opereren. Prima idee, maar hoe gaan we de monteurs vertellen dat ze voortaan zonder bus op stap gaan? Want dat zou best een dingetje worden, dat begreep ik ook. We hebben tien monteurs bij elkaar geroepen en ze gevraagd: welk gereedschap gebruik je nou echt in een week? En welk gereedschap gebruik je af en toe? Al snel bleek dat hun gereedschapset in een rugzak zou passen. En dan nog het materiaal dat ze bij hun klus gebruiken. Daarvan bleek 85% in een elektrische vrachtfiets te passen.”

Op tijd thuis
“We zijn klein begonnen. Met drie monteurs en drie elektrische fietsen vanuit een kleine vestiging in de binnenstad. We hebben het natuurlijk laten verlopen. Niemand zijn bus afgepakt. De monteurs fietsen lekker snel door de stad, doen bij de klant hun ding en gaan door naar de volgende klant. Onze vestiging in de stad werd ineens interessant voor nieuwe monteurs die in Rotterdam wonen. Ze konden op hun fiets of met de metro naar het werk en hoefden niet naar klanten in Utrecht of Breda. Niet vaststaan in de file betekent op tijd thuis zijn. En dat was weer interessant voor monteurs van een jaar of dertig. Zij konden gewoon hun kinderen op tijd bij de opvang ophalen. Vacatures? Die hebben we niet meer en dat is best bijzonder in onze branche.”

Kluisjesmuur
“Ook voor het leveren van materialen hebben we een schone oplossing bedacht. Alle bestellingen worden buiten de stad geleverd, verzameld en gaan in één rit naar de binnenstad, met elektrisch transport. De leverancier heeft de sleutel van het pand en stopt de materialen in de kluisjes. We hebben een minimale voorraad en dat is ook veel efficiënter.

Door onze duurzame aanpak hebben we er ook klanten bij gekregen. Wij hebben hart voor de stad en willen de binnenstad leefbaarder maken. Dat zien Rotterdamse bedrijven die graag zaken met ons doen. Kortom, het heeft ons veel opgeleverd. Ons verhaal laat zien dat je er vaak niet bent met inwisselen van een brandstof bestelbus door een elektrische bestelbus. Want daarmee sta je in de binnenstad nog steeds vaak stil en heb je dezelfde parkeerkosten.”

“De komst van de zero-emissiezone zien we met een glimlach tegemoet”

Hamid Gongai, Apotheek De Glimlach, Nijmegen

Apotheek buiten de zone in Nijmegen

Gekozen voor

Goupil G4, bereik 110 – 120 km en Batavus Cargo

“Ik ben in 2021 begonnen met deze apotheek, na een aantal jaren in loondienst. Ik wilde graag een paar dingen anders gaan doen. Het belangrijkste was: ik wilde meer tijd besteden aan zorg en begeleiding van klanten. Niet alleen medicijnen verstrekken maar ook uitleg en advies geven. Een bezorgdienst bleek een belangrijke bijdrage te kunnen leveren aan die wens.”

Rust en ruimte
“We bezorgen gratis. Voor jong en oud. Overdag en ’s avonds. We krijgen daardoor veel minder mensen over de vloer voor herhaalrecepten en dat geeft ons de rust om meer tijd te besteden aan de mensen die dat nodig hebben. Als je dat prettig vindt, bezorgen we en wil je advies of uitleg dan hebben we daar ruimte voor. Zo willen wij graag werken en onze klanten waarderen dat. Trouwens, als iedereen langs zou komen voor zijn medicijnen, zou ik wel vijf balies nodig hebben. Het scheelt dus ook personeelskosten.”

Begin op tijd
“Omdat we bezorgen, komen er ook veel minder mensen met de auto naar ons toe. We bezorgen zonder uitstoot, met een elektrische Goupil G4. Dat doen we in Nijmegen, Beek, Beuningen, Lent en Wijchen. Ons ‘karretje’ kan 50 km/u dus buiten de bebouwde kom kan het voorkomen dat je wel eens wordt opgehouden door onze bezorger. We hebben trouwens best lang moeten wachten op onze Goupil uit Frankrijk. Hij moest op maat gemaakt worden. Sommige medicijnen moeten koel blijven, die gaan in een koelkastje in de laadruimte. Verder hebben we een roldeur en ledverlichting laten aanbrengen. Als je ook geïnteresseerd bent om hiermee te gaan rijden, bestel ‘m dan op tijd. Onze levertijd was acht maanden.”

Spoedje op de Batavus
“We zijn elektrisch gaan bezorgen voor een schone omgeving. Al die korte ritjes in steden, dat is zo vervuilend met een dieselbus. We vonden dat we dat niet konden maken. Voor spoedbezorgingen hebben we ook nog een Batavus Cargo. Soms spring ik er zelf op om iets weg te brengen en dat is best lekker, even een half uurtje naar buiten en bewegen.”

“We hebben een feestelijk product. Dat wil je niet afleveren met een ronkende diesel”

Rob Marijs, Maison Kelder, Den Haag

Is manager bij een ambachtelijke banketbakkerij en heeft twee vestigingen buiten de zone.

Gekozen voor

Nissan NV200, WLTP 130 km

“We zijn een ambachtelijke banketbakkerij met een hele goede naam. Zo eentje waar je voor omrijdt. Soms krijgen we zelfs bestellingen uit Den Bosch of Utrecht. Dat bezorgen we ook gewoon hoor. Maar het meeste is toch in Den Haag. In de binnenstad rijden we al zeven jaar elektrisch onze bestellingen rond. Onze Nissan is omgebouwd met een koeling die op zonnepanelen werkt, dan blijven de taarten en gebakjes lekker vers. En we rijden er geen kilometer minder om, door die zonnepanelen.

Vrolijk moment
“We waren één van de eersten met een elektrische bestelbus. We hadden alleen een foto gezien van deze Nissan. Je kon zelfs nog geen proefrit maken. We wilden graag een bijdrage leveren aan een schonere binnenstad. En we vonden dat een schone bestelbus beter bij onze uitstraling paste. We hebben een luxeproduct, vaak voor de vrolijke momenten in het leven. Dan wil je niet een ronkende dieselbus voor je deur als we onze producten komen afleveren. Dat zou hetzelfde zijn als onze chauffeurs chagrijnig een taart komen afleveren. Dat doen ze ook met een glimlach, vandaar onze keuze voor elektrisch.”

Nauwelijks onderhoud
“Deze Nissan heeft een kleine accu. We kunnen er 130 kilometer mee rijden. Dat lijkt niet veel, maar het is voor ons op een dag voldoende. En de chauffeurs rijden er graag in. Opladen doe ik ’s nachts, op eigen terrein en dat is wel een stuk goedkoper dan diesel. Onderhoud hebben we ook nauwelijks. Elk jaar een APK, er is een keer een rubber ringetje vervangen en een paar keer nieuwe banden. Dat kun je wel meenemen in je afweging als je een elektrische bestelbus wilt aanschaffen. Veel minder onderhoudskosten.”

Rondje elektrisch
“Voor ons is elektrisch rijden de normaalste zaak van de wereld. Onze ervaring delen we graag met andere ondernemers. En, als je langs wilt komen en een rondje elektrisch wilt rijden, kan dat ook

“Mijn grootste garagekosten na vijf jaar was voor een set nieuwe banden”

Sander Kaper, installatietechniek L’Ampère, Utrecht

Onderhoud en renovatie van elektrische installaties bij horeca in Amsterdam en bij grote evenementen zoals Rollende Keukens.

Gekozen voor

De bestelbus Nissan NV200 en denkt na over een elektrische vrachtfiets

“Ik rijd voor mijn werk veel naar Amsterdam. Daar zitten mijn klanten, de Amsterdamse horeca en foodevenementen zoals Rollende Keukens. Bij zo’n festival zorg ik ervoor dat alle 100 keukens gelijk kunnen draaien als de bezoekers het festivalterrein op komen.”

Vaker een  parkeerplek
“Dat ik als installateur elektrisch rijd is toeval. Ik was er wel snel bij. Zeven jaar geleden reed ik al in een elektrische Nissan. Ik vond het vooral heel erg comfortabel rijden en ik vind in Amsterdam vaker een parkeerplek. Zijn alle parkeerplaatsen bezet, dan is een plek bij een parkeerplaats met laadpaal meestal nog vrij en ik heb meteen een opgeladen auto voor de terugweg.

Minder garagekosten
“Toen ik zeven jaar geleden elektrisch ging rijden, merkte ik dat hoever je komt met een volle accu afhangt van een paar dingen. De temperatuur buiten, je snelheid en de wind. Je weet dus niet precies hoever je komt. Dat is even wennen, maar daar kom je doorheen. Na al die jaren kan ik concluderen dat mijn elektrische bestelbus veel betrouwbaarder is gebleken dan mijn bestelbussen die reden op brandstof. Mijn elektrische bus heeft me nog nooit in de steek gelaten. Na vijf jaar waren de grootste garagekosten voor een set nieuwe banden. Ik heb geen kosten voor olie verversen, koelvloeistof of een nieuwe uitlaat.”

Even een snelle pauze
“Ik laad m’n Nissan ’s nachts op. Ik heb zonnepanelen en met de huidige regelingen kan ik relatief goedkoop m’n bestelbus laden. Met een bereik van ongeveer 200 kilometer kom ik m’n dag goed door. Gemiddeld één keer per maand laad ik onderweg bij. Bij een snellader. Even naar het toilet, een kop thee, een loopje, je telefoon checken en je kunt weer door. Daar verlies ik nauwelijks tijd mee.”

In combinatie met elektrische vrachtfiets
“Tot voor kort had ik ook een Goupil G3. Dat is een klein elektrisch vrachtwagentje waarmee ik in Utrecht naar klanten ging, als het niet op de fiets kon. Dat wagentje was echt ideaal. Je kon ‘m overal neerzetten en je kon je materialen droog meenemen. Door nieuwe regelgeving kan dit niet meer en heb ik er afscheid van genomen. Nu ben ik aan het kijken naar een elektrische vrachtfiets. Die lijkt qua voordelen erg op zo’n Goupil: ook je materialen droog vervoeren, gratis parkeren, je kunt ermee ‘tussen de paaltjes door’ en straks de zero-emissiezone in.”

“Subsidies helpen zeker om voor 2025 door te pakken”

Paul Hoogland, aannemersbedrijf de Bouwmaat, Utrecht

Is aannemer en heeft veel projecten binnen de zone van Utrecht.

Gekozen voor

Twee GoupilG3, een Volkswagen e-Crafter (WLTP 130 km) en een Opel e-Vivaro (WLTP 230 km)

“Wij zijn een vennootschap van aannemers en zitten met ons pand aan de zero-emissiezone van Utrecht. Als we van de parkeerplaats afrijden, zijn we in de zone. Alsof we het wisten zijn we in 2010 al begonnen met elektrisch rijden in de stad. We kochten toen onze eerste GoupilG3, een elektrisch vrachtwagentje. Dat was een hele investering voor ons.”

Goupils zijn populair
“We hebben veel projecten in de binnenstad en de wijken daar omheen. Misschien dat we de eerste dag nog met een bestelbus komen maar daarna zijn de Goupils bij ons populair. In de stad kun je toch niet veel sneller dan 30 km/u en je kunt verrassend veel meenemen: platen, balken, kamersteigers, het past er allemaal prima in. Je parkeert ‘m makkelijk en je hebt ook geen uitstoot.”

Flinke subsidie
“Twee jaar geleden schaften we onze eerste elektrische bestelbus aan, een Volkswagen e-Crafter met een actieradius van 130 km. Dat is niet heel veel maar voor ons prima omdat we werken in een straal van 20 kilometer rond Utrecht. In het begin was die nieuwe bus wel even wennen. Het was onze eerste nieuwe bus. Die verzeker je all-risk en dan moet je zo’n bus ook voorzien van een alarm. Dat ging in het begin regelmatig af. Verder waren er allerlei nieuwe technische snufjes waar we even aan moesten wennen. Maar rijden doet ie als een tierelier. De tweede elektrisch bus is al aangeschaft, een Opel e-Vivaro.

Wij hebben gekozen voor een accu van 50 kw, goed voor 230 kilometer maar als je projecten verder weg zijn, kun je ook kiezen voor een grotere accu met een bereik van 330 kilometer. We hebben nog twee dieselbussen maar die gaan we binnen twee jaar vervangen omdat dan de subsidies nog gelden. Dat scheelt fors. Als je de SEBA-subsidie, kleinschaligheidsaftrek en MIA bij elkaar optelt, zit je al snel aan € 14.000,-.

Eigen hub
“Ons eigen pand fungeert als een hub. Hier komen de bouwmaterialen binnen die we zelf, zonder uitstoot naar het project brengen. Op het dak liggen zonnepanelen. De Goupils en de elektrische bussen laden we in het weekend op met de opgewekte stroom. Het is wel prettig als je zelf een laadpaal hebt en binnen het energiecontract kunt laden. Dat scheelt behoorlijk.”

Is iedereen het eens?
“Omdat we een vennootschap zijn van 11 mensen, beslissen we unaniem over investeringen. De beslissing over de aanschaf van een volgende elektrische bestelbus wordt door ons steeds sneller genomen. Het is toch de richting die we met z’n allen opgaan en de subsidies helpen op dit moment zeker om door te pakken.”