De mogelijkheden

De hub, een vrachtfiets of elektrisch rijden?

Klaar voor zero-emissiezones?

De komst van zero-emissie binnensteden betekent voor veel ondernemers een behoorlijke verandering. De overgangsregeling geeft je iets meer tijd om je voor te bereiden. Maar hoe ga je straks goederen bezorgen in de binnensteden? Als je een winkel of restaurant hebt in de binnenstad, hoe ontvang je je producten? Er zijn genoeg mogelijkheden om dat straks zonder uitstoot te doen.

Bereid je voor. In stappen.

Bepaal de impact 

Hoeveel impact hebben de zero-emissiezones voor jouw bedrijf? Hoe vaak kom je op dit moment in een binnenstad waar een zone komt? Krijg je leveringen binnen de zero-emissiezone?

Inventariseer

Tot wanneer mag je met je huidige voertuigen straks de zero-emissiezone in? Kun je gebruik maken van een stadshub of een elektrische vrachtfiets?

Bereken

Gebruik de rekentool om in te schatten of de aanschaf of lease van een elektrische bestelbus interessant is.

Werk samen

Kun je samenwerken met andere ondernemers? Bijvoorbeeld een elektrische bestelbus of vrachtfiets delen?

 

De stadshub, daar kom je verder mee

Laat je goederen ‘overstappen’ bij een stadshub. Zo’n hub is een overlaadstation buiten de stad waar je goederen voor bijvoorbeeld bouw, horeca en detailhandel kunt afleveren.

Vanaf daar gaan ze emissievrij op weg naar de binnenstad. Over de weg of over het water. Heb jij een winkel of een restaurant in de binnenstad? Dan is de hub ook een mooie oplossing. Hubs zullen de komende jaren steeds belangrijker worden. Ze dragen bij aan het terugdringen van de verkeersdrukte in binnensteden en helpen bij het halen van de klimaatdoelstellingen.

 

Stap over op de stadshub
Elk jaar neemt het goederenvervoer naar de binnensteden toe. Daarom zijn er nu al bij veel steden stadshubs, die goederen verzamelen en ze in één keer naar de binnenstad brengen. Dat scheelt heel veel ritjes het centrum in en uit. Het is even wennen om een stadshub te gebruiken, maar het heeft zeker ook voordelen.

Je kunt bijvoorbeeld een voorraad aanleggen bij een hub en die op bestelling in de binnenstad laten leveren. Leveren vanuit een stadshub is soms sneller en je kunt ook extra services afnemen bij een hub. Van het aanvullen van een voorraadkast tot het uitvoeren van onderhoud en kleine reparaties. Waarom nog zelf de binnenstad in, als het via een hub sneller, beter en soms zelfs goedkoper kan?

De elektrische vrachtfiets, een duurzaam alternatief

Als je in de binnenstad bent, zie je dat veel ondernemers al bezig zijn met schone en snelle manieren van vervoer. De elektrische vrachtfiets is daar een mooi voorbeeld van.

 

Snel, schoon en sportief 
Ondernemers staan bekend om hun creativiteit. Druk verkeer in de binnenstad? Weinig parkeerruimte? Dan ga je toch bezorgen met een fiets of vrachtfiets.

De slimme vrachtfiets
Vrachtfietsen zijn helemaal van nu. Een afgesloten bak tegen regen en wind en ergonomisch helemaal doordacht. Je bent sneller op je bestemming en hebt makkelijk een parkeerplekje gevonden. Minimale verbruikskosten voor je distributie? Misschien is een elektrische vrachtfiets wel dé oplossing.

Met LEV heb je nog meer ruimte

Is een bestelbus te groot en een vrachtfiets te klein? Dan is een LEV een mooie oplossing. Het zijn de wagens waar PicNic en Spar hun boodschappen mee bezorgen. Kleine vrachtwagentjes die zich makkelijk en schoon door de binnenstad bewegen.

Overstappen op een elektrische bestelbus?

Met een elektrische bestelbus ben je straks overal welkom. Subsidie en voorlopig geen wegenbelasting betalen, dat klinkt goed. Maar hoe zit het met laadvermogen en het aantal kilometers dat je op een volle accu kunt rijden? En hoe snel verdien je zo’n aanschaf terug, met de huidige brandstofprijzen in je achterhoofd? Daarvoor is de rekentool.

Kies het type bus dat je nu rijdt, dan ga je naar de rekentool. Vul daar het kenteken in van je huidige bus, dan verschijnen de maandelijkse kosten naast elkaar.

image of car type

Type A

Prijzen* vanaf

vanaf € 30.000,-

Massa ledig voertuig

± 1.600 kg

Toegestane max massa voertuig

± 2.400 kg

Laadvermogen

± 800 kg

Aantal zitplaatsen

2

Laad volume

3-4 m3

Aanhanggewicht

± 750 kg

Batterij capaciteit

40-50 kWh

Actieradius

± 250 km

e-bus rekentool
image of car type

Type B

Prijzen* vanaf

vanaf € 40.000,-

Massa ledig voertuig

± 2.000 kg

Toegestane max massa voertuig

± 3.000 kg

Laadvermogen

± 1.000 kg

Aantal zitplaatsen

3

Laad volume

5-8 m3

Aanhanggewicht

± 1.000 kg

Batterij capaciteit

60-80 kWh

Actieradius

± 300 km

e-bus rekentool
image of car type

Type C

Prijzen* vanaf

vanaf € 60.000,-

Massa ledig voertuig

± 2.500 kg

Toegestane max massa voertuig

± 3.500 kg

Laadvermogen

± 1.000 kg

Aantal zitplaatsen

3

Laad volume

8-15 m3

Aanhanggewicht

± 1.000 kg

Batterij capaciteit

70-90 kWh

Actieradius

± 250 km

e-bus rekentool
image of car type

Type D

Prijzen* vanaf

± €87.000,-

Massa ledig voertuig

± 2.300 kg

Toegestane max massa voertuig

± 4.200 kg

Laadvermogen

± 1.800 kg

Aantal zitplaatsen

2

Laad volume

± 30 m3

Aanhanggewicht

Batterij capaciteit

± 44 kWh

Actieradius

± 300 km

e-bus rekentool
* Prijs excl. BPM en incl. BTW

Laden, hoe werkt dat?

Je kunt een elektrische bestelbus op verschillende manier laden. Bij een publieke laadpaal op straat, op de zaak of bij een medewerker thuis en bij een snellader. Laad je op de zaak, dan geldt de prijs per kWh volgens het energiecontract met je leverancier. Bij een publieke laadpaal of een snellader geldt vaak een iets hoger tarief. De meeste elektrische bestelbussen geven via de navigatie aan wanneer en waar je kunt opladen. Op deze site kun je zien waar de laadpalen in Nederland staan, ook de snelladers. Wil je een publieke laadpaal in de buurt van je bedrijf? Vraag deze dan tijdig hier aan.